"Když se večírek na rozloučenou se svobodou vymkne kontrole, je to vina žitné (vodky)?" pravil reklamní popisek s logem výrobce lihoviny k černobílému snímku zachycujícímu skupinu mužů, jak nesou kamaráda. Reklamní text budil dojem, že dotyčný "přebral".

Ve skutečnosti šlo o Michala Adamowicze, osmadvacetiletého elektrikáře a jednu ze tří obětí střelby komunistické policie do demonstrantů z 31. srpna 1982 ve městě Lubin na jihozápadě Polska na výročí hnutí Solidarita. Tyto první nezávislé odbory ve východním bloku byly zakázány po vyhlášení stanného práva v prosinci 1981.

Někdejší vůdce Solidarity, bývalý polský prezident Lech Walesa označil reklamu za "vrchol bezohlednosti". Mluvčí Solidarity popisek nazval "chorým výplodem mozku poškozeného vodkou".

Obviněná dostala v reklamní agentuře za úkol najít fotografie z éry komunistického Polska, které by se daly použít při marketingu klienta. Fotografii našla za pomoci internetového vyhledávače, stáhla si ji a použila na sociálních sítích i s vlastnoručním popiskem. Vzhledem ke svému věku prý neměla ani tušení, jakou tragédii ve skutečnosti snímek zachycoval.

Avšak podle listu Gazeta Wyborcza vystudovala historii a snímek si stáhla z webu Institutu paměti národa, který zkoumá období totality.

Na internetu reklama nevydržela ani hodinu vzhledem k vlně pobouření, které neuklidnily ani omluvy reklamní agentury za "dalekosáhlou ignoranci" pracovnice, která přišla o místo. Omlouval se i výrobce, který s agenturou ukončil spolupráci.

Obviněná podle mluvčí prokuratury uznala své počínání za "chybné" a "neprofesionální", a to i vzhledem k tomu, že se vůbec nestarala o autorská práva na snímek Krzysztofa Raczkowiaka. "Porušení autorských práv mi nevadí, ale je mi nesmírně líto, že pozůstalí museli znovu prožívat trauma," zlobil se fotograf.

Ze šesti osob na snímku se podařilo zjistit totožnost jen tří, z nichž dva již nežijí. Ale jeden živý poškozený postačoval k tomu, aby prokuratura mohla vznést obvinění z pomluvy.