Praha chce na nižší cenu přilákat do MHD více cestujících a tím získat peníze, kterými pokryje výpadek na vybraném jízdném. Pokud se tak nestane, město vyjde opatření podle předběžného odhadu na 400 milionů korun. Přesné vyčíslení nákladů na zlevnění musí Praha ještě dopočítat, tedy o kolik peněz by přišla v případě nezájmu cestujících a kolik peněz bude naopak potřebovat v případě přílivu těch nových na posílení dopravy.

Zástupci koalice ANO, ČSSD a Trojkoalice (Strana zelených, KDU-ČSL a STAN) se zlevněním inspirovali ve Vídni, která v roce 2012 snížila roční cenu kuponu ze 449 eur na 365 eur (asi 10.100 Kč). Sleva prý přilákala do MHD o 100.000 cestujících více, když do té doby jich jezdilo s ročním kuponem asi 400.000.

Pokud by městská hromadná doprava v Praze nepřilákala po zlevnění více cestujících, klesly by ročně příjmy dopravního podniku (DPP) o několik set milionů korun. Předběžný odhad je zhruba 400 milionů korun. DPP na ročních kuponech získá přibližně 800 milionů korun za rok. Přesné vyčíslení ale musí ještě nechat město dopracovat.

Jestliže změna cestující skutečně přiláká, bude muset město posílit kapacitu MHD, a to zejména v centru města. To si vyžádá další navýšení nákladů, podle odhadu asi 200 milionů korun. Problém by však mohl nastat na trase C, na kterou již nelze kvůli naplněnosti vyslat další vlaky.

Zdarma bude nově od 1. července jezdit také rodič s dítětem mladším tří let. Pro něj si pořídí za 20 korun tramvajenku s fotografií dítěte, každý rok pak bude muset mít novou. "Záměrem je zatraktivnit cestování MHD pro rodiče, kteří jezdí obvykle do města autem, a to aby například o víkendech využili MHD," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Pro zatraktivnění MHD chce vedení města rovněž stavět P+R parkoviště nebo případně zpoplatnit vjezd do města, kterému ale zatím brání legislativa, ta totiž pojem mýta ve městech nezná. Tato opatření by radní měli řešit na jednání asi za měsíc. V rámci budování P+R vyjednává město společně s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty o místech, kde by bylo vhodné je vybudovat. Vytipována by měla být vhodná místa mimo jiné u zastávek ve Středočeském kraji.

Kompenzace pro cestující, kteří si již roční kupon koupili, město nechystá mimo jiné proto, že DPH z těchto tržeb již bylo odvedeno.

Snížení jízdného však kritizují opoziční zastupitelé, podle nich je nehospodárné. "Zlevnění jízdného je chybným a populistickým gestem, které přinese jen další zadlužení. V momentě, kdy meziročně rostou běžné výdaje na dopravu o téměř 1,2 miliardy korun, je nebezpečným hazardem přistupovat ke zlevňování jízdného," uvedla opoziční zastupitelka Alexandra Udženija (ODS).

DPP přepraví denně asi 3,3 milionu cestujících. V roce 2013 si roční kupon zakoupilo 168.432 cestujících, měsíční 2,27 milionu cestujících a čtvrtletní jízdné si pořídilo 606.646 pasažérů. Celkově činily tržby z jízdného v rámci pražské integrované dopravy za rok 2013 zhruba 4,2 miliardy korun, z toho 3,2 miliardy tvoří všechny druhy předplatných kuponů dohromady.