Brigády mají formu dohody o pracovní činnosti, řekla ČTK vedoucí referátu trhu práce karlovarského Úřadu práce Petra Dolejšová. "A ty nesledujeme. Zaměstnavatelé, kteří nabízejí brigády, ale mohou využít našich desek s nabídkami práce," uvedla.
Podle Dolejšové se brigády nejčastěji nabízejí v hotelnictví nebo službách. "Často jsou ale domlouvané dlouho dopředu," dodala.
Početně nejvíce lidí, hlavně studentů, zaměstná v červenci Mezinárodní filmový festival. "Na 49. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary bude zhruba 400 brigádníků, z toho podíl místních je asi tři čtvrtiny," řekl ČTK vedoucí produkce festivalu Petr Lintimer. "Plno již máme. Zájem totiž vždy převyšuje nabídku. Navíc drtivá většina brigádníků se k nám velmi ráda vrací, takže nových brigádníků je každoročně hodně málo," dodal. Brigáda na festivalu je pro některé i vstupem do světa filmu. I dnešní vedoucí produkce Lintimer nebo programový ředitel Kryštof Mucha na festivalu začínali jako brigádníci.
Delší brigády v létě nabízí v kraji hlavně společnost Witte Automotive v Nejdku. "V letošním roce uplatníme ve výrobních týmech a odborných útvarech osm desítek studentů a studentek. Poprvé nabídneme brigády také v měsíci červnu, kdy mají volno někteří vysokoškoláci nebo čerství maturanti. Během léta pokračuje také spolupráce s našimi stipendisty ze Západočeské univerzity v Plzni," sdělila ČTK mluvčí Witte Martina Poštová.
Na letní brigády se mohli hlásit studenti středních a vysokých škol, zejména partnerských škol s převážně technickým zaměřením. "Od února do 15. května mohli podat přihlášku na brigádu také studenti netechnických oborů, protože kromě konstruktérů potřebuje do budoucna firma také ekonomy nebo nákupčí," uvedla Poštová.
Technicko-hospodářské pozice pro brigádníky plánují týmy ve Witte dlouhodobě a navazují tak spolupráci nejen dva měsíce v létě, ale po celý školní rok. "V průměru se v minulosti jednalo o dvě desítky pozic do vývoje, zkušebny, kvality, industrializace, vstřikovny, nástrojárny a dalších útvarů. Výrobní týmy se řídí podle odstávek zákazníků, především automobilek a vykrývají aktuální dovolené," dodala Poštová.
Pokud si studenti nedomluví brigádu na léto předem, musí spoléhat na náhodné nabídky nebo pátrat na internetu. Tam se nejčastěji objevují nabídky pro hostesky na reklamní akce, pro prodejce drobných předmětů nebo na úklidové práce. Jde ale jen o jednotlivé nabídky. Nabídky pro větší počet brigádníků se v kraji neobjevují.