"Je potřeba, abychom je přitlačili k tomu, aby posílali děti do školy," řekl. V případě zdravotních prohlídek Okarmura řekl, že jde o model, který funguje třeba na Slovensku.

Podle ministerstva práce je školní docházka už dnes podmínkou třeba pro přidělení dávek v hmotné nouzi. Pokud lidé děti do školy neposílají a dostali za to sankci, nemají na peníze od státu nárok. Krátit se může i rodičovská. Navázat dávky na školní docházku doporučovali i autoři analýzy o romských ghettech.

U sociálně vyčleněných rodin chce Okamura také prosadit povinnou docházku do mateřské školy aspoň v jejím posledním ročníku. "Protože problém je, že například ty romské děti, ony když vstupují do základní školy, tak neumí dobře česky a nemají často ani hygienické návyky," prohlásil Okamura. Povinná školka by jim tak podle něj pomohla lépe se integrovat do společnosti. Opatření navrhovali i sociologové. Se zavedením možnosti nařídit povinně školku pro děti, kterým by hrozila ve škole neúspěšnost, počítá i vládní strategie boje proti sociálnímu vyloučení.

Hnutí Úsvit navrhuje také změnit poskytování příspěvku vyšším školám tak, aby byl víc provázaný s tím, zda si jejich absolventi najdou práci. Má to motivovat školy k tomu, aby otevíraly obory, o něž mají zaměstnavatelé zájem. Chce také podpořit řemesla. "Z řemesla, z manuální práce se musí udělat opět něco důležitého," prohlásil Okamura. Peníze na podporu školství chce hledat hlavně v resortu obrany, kde se podle jeho slov prošustrovávají miliardy korun na zakázkách. Další rezervy vidí v ziscích státních a polostátních firem, například ČEZ.

Za zásadní označil také "zvýšení národního uvědomění občanů". Označil za katastrofu, že školáci na besedách nevědí, kdo to byl třeba Emil Zátopek nebo Věra Čáslavská, ale znají jen jména účastníků televizních reality show. Vysílání veřejnoprávních médií by se podle něj mělo upravit tak, aby veřejnosti předkládaly hodnoty jako je slušnost, solidarita nebo pravdomluvnost. "To je klíčem k obnově společnosti," podotkl. Také ve školách je podle něj potřeba upravit osnovy tak, aby stát posílil vlastnosti, jako je národní uvědomění.