Nabarvené ptáče je výpovědí židovského chlapce o podstatě a smyslu lidského života a o lidském charakteru. Román je výjimečný syrovostí popisu krutostí, které válka a jí pokřivené poměry a lidské charaktery mohou způsobit. "Je s podivem, že ta kniha je tak oblíbená a stala se bestsellerem," řekl dnes Marhoul. Vysvětluje si to tím, že téma odlišnosti, které dalo knize i název, lidé znají a vnímají.

Dodal, že když jedná s obchodními agenty o distribuci snímku, jedné z marketingových strategií říkají princip Harry Potter. Lidi, kteří milovali Pottera, šli pak do kina, aby porovnali filmovou adaptaci s knihou. Tady se vychází z premisy, že by se mohlo stát to samé, uvedl Marhoul.

Dodává, že světová distribuce bez obchodních agentů nejde dohodnout. Sám osobně jedná jen s distributorem pro USA Sony Pictures Classics a s firmou Kino Swiat pro Polsko. Daná je česká a slovenská distribuce a do všech zbylých částí světa jedná s agenty. "Je jich devět, průběžně jim posílám ukázky, fotografie a press kity. Musí dostat sestříhaný trailer a teprve pak jim promítnu film. Buď řeknou: ´Je to skvělý, bereme to´, nebo ´Je to skvělý, nebereme to, nemáme to komu prodat´, nebo řeknou: ´Jdi se vycpat´," popisuje režisér.

Film má rozpočet 166 milionů korun. Marhoul ČTK řekl, že ve střižně dostal délku filmu na dvě hodiny a 47 minut. K otázce, zda by s filmem mohl soutěžit na některém významném festivalu, se staví skepticky. Dnes připomněl, že v Cannes soutěžily z české, respektive československé kinematografie naposledy Petrolejové lampy v roce 1972. "Každý rok se do Cannes vybere 18 filmů, deset z toho je francouzských, dva nebo tři jsou americké a když v daném roce natočí nový film Lars von Trier, Michael Haneke nebo Pedro Almodovar, jsou v soutěži. Zbývají čtyři volná místa a na ta se přihlásí 5000 filmů," uvedl.

Podle zkušenosti, kterou udělal během let příprav, natáčení a získávání partnerů pro Nabarvené ptáče, zahraniční producenti vnímají českou kinematografii jako výrobnu komedií. "Přitom rumunský film je na koni, Poláci díky Idě nebo Studené válce jsou na koni a Maďaři díky velmi těžkému filmu Saulův syn jsou na koni. Jedou a dělají těžké, vážné filmy, které trh bere. Na černobílý polský film Ida přišlo ve Francii 500.000 lidí," uvedl. V ČR oscarový film Pawla Pawlikovského viděl necelý tisíc lidí. I další zmíněné filmy sklízejí festivalové ceny, letos ve Varech vyhrál rumunský režisér Radu Jude.