"Festival trvá skoro dva měsíce, ale právě během prvních dní se do Šanghaje sjíždějí divadelní profesionálové z celého světa. Brožurka se seznamem delegátů má více než 30 stran. Na místě jsou ředitelé a šéfové divadel a festivalů, promotéři, umělci, kritici," napsal ČTK ředitel divadla Martin Glaser, který už je na cestě zpět, zatímco putování jeho kolegů po Číně pokračuje.

Že se tanečníci dostali do výběru šanghajského festivalu, je podle Glasera v Číně vnímáno jako pečeť kvality. Pomáhá to při jednání s agenturami a promotéry. "Dá se tedy očekávat, že tato cesta přinese další výjezdy, při kterých budeme reprezentovat naše město, zemi i naši kulturu," věří Glaser.

Umělci - a nejen oni - se musí v Číně vypořádat s tisícovkami kilometrů mezi jednotlivými městy i s časovým posunem. "Nejnáročnější je to pro kolegy z techniky, kteří musí být na jevišti od začátku stavby, přes svícení, zkoušky, představení a potom obratem vše zbourat a zabalit," uvedl Glaser.

Zmínil také jazykovou bariéru nebo nutnost změnit hotel poté, co se ukázala jeho tristní kvalita. "Vzhledem k tomu, že náš baletní soubor je opravdu mezinárodní, tak administrativa spojená se zařizováním víz byla velmi vyčerpávající," doplnil Glaser.

Divadelníci v Číně obdivují architekturu divadelních budov, třeba v Chang-čou viděli sál postavený primárně pro studentské práce, ovšem větší než Janáčkovo divadlo v Brně. "Podobných divadel vyrostly ale v posledních letech po celé Číně desítky. Mnohé mají skutečně fascinující a velkorysou architekturu," uvedl Glaser.

Baletní zájezd do Číny potrvá do 30. října. Později se ještě na šanghajském festivalu představí operní soubor s Janáčkovou Věcí Makropulos.