Manželé Pavel Brázda a Věra Nováková, kteří byli v Českém Krumlově i na svatební cestě, byli v roce 1949 z politických důvodů vyhozeni z pražské Akademie výtvarných umění, dalších 40 let nesměli vystavovat. "Ocitli se víceméně na dlažbě a přitom 50. léta jsou v jejich díle strašně silná. Chceme Evropu seznámit s jejich pohnutým osudem a dílem, které v 50. letech předběhlo dobu. Byli odděleni železnou oponou od zbytku světa a přesto dokázali obdivuhodně s humorem a nadhledem reagovat na atmosféru doby," řekla ředitelka.

Mnohá jejich díla považuje za nadčasová. Chce také upozornit na základy pop artu v jejich pracích. V galerii je též raná Brázdova olejomalba Výhled na činžáky, kterou namaloval v 11 letech. "A také zatím poslední obraz z letošního roku, který jsem mu prakticky sebrala z pod rukou. Jde o retrospektivu zahrnující neuvěřitelných 80 let tvorby," řekla ředitelka.

Osudy manželů zasáhla II. světová válka, Brázda místo do oktávy gymnázia nastoupil na nucené práce jako dřevorubec. Po roce 1948 je komunisté vyhodili z AVU a zakázali studovat. Brázdova rodina přišla o majetek.

"Když maluji, jsou to často náměty z normálních životů. Z jedné strany poměrně banální, ale nesou v sobě i snově založenou symboliku. Boty, kterými kráčela historie, která lidi tak či onak postihuje, často jsou to vztahy mezi muži a ženami, někdy zobrazuji i frivolní prvky v mé duši," řekl ČTK devadesátiletý Brázda.

V prvním patře jsou i jeho vlastní podobizna Obluda čeká, obluda má čas, obraz Věra se zamalovanými křídly či výšivky, jež v letech 1957 až 1958 podle Brázdových návrhů dělala jeho matka Eva, třeba na hadr na podlahu. "Pro mámu to bylo jedno z jejích posledních potěšení," řekl Brázda, který za komunismu nevěřil, že bude moci opět vystavovat.

"Jsou to stopy z mého života. Moje obrazy vždy úzce souvisely s mým životem. Začínali jsme v 50. letech, forma byla realistická, ilustrovala naši situaci, postupně bylo potřeba ji zjednodušit," řekla Nováková.

Švýcarští umělci střední generace M. S. Bastian & Isabelle L. pracují posledních 15 let společně. Žili v Paříži a New Yorku, obdivují české animované filmy z doby před rokem 1989. "Vyrostli jsme ve Švýcarsku na Krtečkovi. Myslím, že v Česku nám a naší obrazové řeči lidé mnohem víc rozumí než v německy mluvících zemích," řekla ČTK Isabelle L.