Právě v galerii Českých center v Rytířské ulici je první část výstavy, další v Italském kulturním institutu a poslední v Muzeu Bedřicha Smetany. Výstavu Mistrovská díla Vlastimila Košvance připravilo Museo Martinengo, jež vlastní největší zahraniční kolekci Košvancových děl. Potrvá měsíc.

Tvorba Vlastimila Košvance byla dlouho téměř zapomenuta. Jeho první a na dlouhá léta poslední poválečná pražská výstava se uskutečnila v roce 1961. "Koloristicky exponované olejomalby Vlastimila Košvance se staly předmětem zvýšeného sběratelského zájmu na sklonku 90. let 20. století, zhruba čtvrtstoletí po umělcově skonu," říká za autory výstavy historik umění Michael Zachař.

Košvanec studoval na AVU v Praze u chorvatského malíře Vlaha Bukovace a Vojtěcha Hynaise. Podnikl cesty po Itálii, Rakousku, Francii, Nizozemsku, Německu, Albánii a Jadranu. Byl členem skupiny Umělecká Beseda. Pohyboval se mezi mnoha styly - impresionismus, symbolismus, post-impresionismus, realismus.

"Třebaže známe od Košvance i krajiny či portréty, karikatury i ilustrace, přece je fundamentem jeho odkazu alegorie sepětí člověka s přírodou, obraz ženy v přírodní scenérii. Suverénní štětcovou technikou a efektní barevností ztvárňoval malíř svou představu blažené Arkádie a obraz světa, jež je touhou i cílem vlastní cesty," říká Zachař.

Dnes podle něj patří Košvancovy obrazy k nezpochybnitelným artefaktům postimpresionismu francouzského typu. Na sklonku života se věnoval malbě s propagační a tělovýchovnou tématiku. Ve spolupráci se Státním muzeem tělovýchovy a sportu tvořil obrazy inspirované I. dělnickou spartakiádou 1921 a I. celostátní spartakiádou 1955 - právě ty jsou součástí Sbírky tělesné výchovy a sportu a Sbírky Muzea dělnického hnutí Národního muzea.