Pryč jsou rozmařilé dotočné a večírky po premiéře, pryč jsou směšně vysoké honoráře i ochota točit filmy jen na základě vlastního instinktu. Namísto toho se filmové podnikání stalo víc obchodem, kde se všechna rozhodnutí činí čistě na základě projekcí předpokládaných zisků.

List Hollywood Reporter mluvil s řadou filmových a televizních tvůrců o tom, jaké byly časy v roce 1994 a nyní. A sestavil přehled nejzajímavějších názorů a postřehů.

Filmové premiéry dnes nejsou tak velké, nákladné a rozmařilé, jako bývaly v roce 1994. "Pamatuju si, že jsem šel na premiéru studia Fox, které na ni koupilo celé ledové kluziště," vzpomíná producent Gavin Polone. "Tehdy tam bylo 5000 lidí. Na premiéře filmu Con Air měli tři letadla typu DC-10, která každého dopravila do Las Vegas. Dneska už tyhle věci nikdo nedělá."

V porovnání s rokem 1994 je méně ženských superhvězd. "Tehdy bylo mnohem víc filmových hvězd a zvláště pak ženských filmových hvězd," řekla Carla Hackenová z Paper Pictures. "Byla tu Michelle Pfeifferová, Holly Hunterová, Goldie Hawnová, Meg Ryanová, Julia Robertsová. Dneska, když se snažím koupit nějaký projekt, tak musím myslet na to, kolik je v něm hereček a kolik je těch, s nimiž je možné natočit film. A těch už rozhodně moc není," dodala.

Skončily časy nákladných dárků. "K dispozici bývaly soukromé lety letadlem, domy v Karibiku, výlety na raftech," řekl filmový producent Michael De Luca. "Slýchali jste příběhy o tom, jak celý štáb dostal jako dárek auta, když premiéra dopadla dobře. Hodně se utrácelo za luxus, to všechno je teď pryč."

V současnosti je těžší prosadit schválení filmu. "V roce 1994 mohl šéf studia nebo televizní stanice rozhodnout o natáčení čistě podle toho, jaký měl z námětu pocit," dodal Polone. "Dneska je třeba jít před schvalovací výbor a lidé vypracovávají modely s projekcí možných zisků. Je to víc o hraní s čísly a taky víc o podnikání."

A také je všechno víc o pokračováních úspěšných sérií. "V roce 1994 bylo prioritou točit filmy s hvězdným obsazením," řekl Rob Moore z vedení Paramountu. "Dneska se všichni snaží položit úspěšný základ, na který půjdou vázat další pokračování," dodal.

Velké hvězdy už dnes filmový trhák nezaručí. "Tom Hanks, Tom Cruise, Will Smith, lidi byli zvyklí věřit, že právě oni jejich film proslaví," míní producentka Liz Glotzerová. "Myslím, že dneska už to takhle nikdo nevnímá. Nevěřím, že existuje víc než hrstka lidí, kteří by si řekli: 'Jestli dostaneme toho a toho, bude to v pořádku'," dodala.

Dříve bývalo zvykem dívat se spatra na televizní herce. "Existovalo skutečné škatulkování na 'filmové' a 'televizní' herce, a ti televizní tehdy patřili k nižší kategorii," řekla Hackenová. "Být hvězdou v televizi člověku v podstatě zavíralo dveře do filmu. Měnit se to začalo díky seriálům Přátelé a Pohotovost. Když se George Clooney dokázal stát filmovou hvězdou, byl to velký průlom," dodala.