Problém distribuce je podle ní palčivý pro většinu těchto nakladatelství. Když vydávají knihy v menších nákladech, nejsou pro distributory a knihkupce moc zajímavá. "Je to začarovaný kruh," uvedla. Menší náklady se pohybují okolo tisíce kusů, nebo jde o limitovanou produkci knih, z níž vznikají desítky nebo jen jednotky kusů. Jedním z kritérií při výběru nakladatelů pro Knihex podle Voňkové bylo, aby knihy vydávali pro radost a zisk byl až na druhém místě.

Úzké knižní produkci se věnují i specializovaná knihkupectví. Knihex zavedl také knižní e-shop, kde prodává již přes dvacet nakladatelů. "Přece jen (veletrh) Svět knihy je jinak zaměřený a finančně dost náročný právě pro tyto menší nakladatele. Takže tady jsme se to snažili nastavit tak, aby si mohli i něco vydělat," uvedla. Každý má podle ní i své cesty, jak knihy propaguje, jedním z důležitých kanálů je Facebook.

Stánek na Knihexu má například nakladatelství Baobab, nakladatelství originálních knih pro děti Běžíliška, WO-MEN, artové nakladatelství orientující se na umělecké knihy s (nejenom) genderovým zaměřením, nebo nezávislé nakladatelství Perplex zaměřené na současnou českou poezii. Drobné nakladatelství Brody naopak vydává beletrii a poezii Číny, Japonska nebo Ruska, například nejstarší japonskou poezii Manjóšú.

Od ledna se na tištěné knihy vztahuje snížená desetiprocentní sazba daně z přidané hodnoty. Snížila se po mnoha letech, kdy postupně vzrůstala z pěti až na 15 procent. Oslovené nakladatele na Knihexu to ale příliš neovlivnilo. "Spousta z nich ani není plátcem DPH, může se to malinko změnit v maržích u knihkupců. Když je kniha v malém nákladu, tak to velký rozdíl není. Roli to hraje u větších nakladatelů," potvrdila Voňková.

Na výrobu ručně vázaných knih se zaměřuje tvůrčí studio Booksnworms. "Baví nás experimentovat s různým materiálem a formou knížky. Snažíme se o propojení klasických přístupů ve výrobě knihy a funkce deníku, který je využitelný jako zápisník," řekla ČTK Alena Milevová.

Jana Kostelecká vydala jednu knihu D.O.M.E.K., je pro děti o současné architektuře. Objevila ji v Polsku. "Dlouho jsem usilovala o to, abych dostala licenci. Prodalo se zatím dva tisíce kusů," uvedla. Většinu nákladu prodala na internetu. Řadu čtenářů také našla na Slovensku díky tomu, že slovenské děti se stále učí česky.

mrz mal