"V návaznosti na atentáty z loňského léta jsem navrhl řadu opatření, k nimž patří i vybavení spolkové policie zařízeními na identifikaci poznávacích značek aut a kamerami na tělo (bodycam)," řekl nedávno ministr vnitra Thomas de Maiziére. Připomněl tak dvojici islamistických útoků v bavorských městech Ansbach a Würzburg, které si vyžádaly několik zraněných. Oba atentátníci zemřeli.

Použití systémů na automatickou identifikaci poznávacích značek aut umožňuje spolkové policii zákon, který na konci minulého týdne definitivně schválila Spolková rada. De Maiziére počítá s tím, že je němečtí policisté budou užívat zvláště v blízkosti hranic nebo na letištích. Většinou půjde o krátkodobé nasazení v konkrétních případech závažných trestných činů nebo při odvracení nebezpečí pro život a zdraví.

Jednou z takových možností je podle ministra vnitra i pátrání po odcizeném voze, který by mohl být použit k teroristickému útoku, jak se tomu v Berlíně stalo v prosinci. Těsně před Vánocemi tam terorista ukradeným kamionem najel do lidí na vánočním trhu. Jeho útok si vyžádal 12 obětí a desítky zraněných.

Hlavní součástí monitorovacího systému je kamera schopná sledovat až tři silniční pruhy najednou. Informace předává do počítače obsluhovaného policistou, který může zadat vyhledávání konkrétní poznávací značky nebo srovnání projíždějících aut s vybranou policejní databází. Když kamera zaznamená hledanou poznávací značku, upozorní obsluhu opticky i graficky. Policista pak silniční hlídce nahlásí podrobnosti o hledaném voze, včetně jeho barvy, typu a velikosti, a hlídka ho následně může zastavit.

Na rozdíl od spolkové policie mohly takové systémy jednotlivé německé země využívat už dříve. Například v Sasku je policisté užívají od února 2013. Od té doby je nasadili asi v 1500 případech, v 1100 z nich hledané auto zachytili.

"Systém je zcela nezávislý na světlu a na počasí, můžeme sledovat v každé denní nebo noční době i při dešti nebo sněhu," řekl ČTK policista Christian Meinhold. Kamery mohu být umístěny vedle silnice nebo přímo v policejním voze.

Jen u systémů pro identifikaci poznávacích značek ale podle de Maiziéra na celoněmecké úrovni nezůstane. "Chceme při sledování používat i zařízení na rozpoznávání obličeje a další nové techniky, abychom zvýšili bezpečnost obyvatelstva," poznamenal.

Jednou z nich jsou i takzvané bodycams, které nyní spolková policie testuje. Slibuje si od nich zvýšení bezpečnosti policistů a jednodušší vyšetřování jejich napadení i dalších incidentů. Už nyní přitom podle ministra zkušenosti ukazují, že k policistům s kamerami se i jinak agresivní lidé chovají mírněji.