Podle generálního ředitele firmy Jiřího Svobody souhlasí s novou povinností ministerstvo dopravy, proti dosud nebyl ani žádný z osobních dopravců. Celkem je na tuzemské železnici více než 2800 zastávek a stanic.

Největší dopravce, České dráhy, které budou platit jednoznačně nejvíce, se zavedením ošlapného počítaly. "Jen jsme čekali na konkrétní podmínky. Celkovou částku budeme teprve vyčíslovat. Nicméně jde o takzvaně uznatelný naklad," uvedl mluvčí státního dopravce Radek Joklík.

Poplatky za zastavování ve stanicích by se měly vázat na jednotlivé spoje a počet jejich zastavení ve stanicích. Vliv na cenu bude mít i hmotnost vlaků, což organizaci schválil Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Správa železnic tak nepřistoupila na některé návrhy, že by ošlapné mohlo vycházet z velikosti stanic, nádražních budov nebo počtu odbavených cestujících. Podle organizace by byl výpočet poplatků v těchto případech komplikovaný.

O zavedení uvedeného poplatku se v Česku hovoří již několik let. V minulosti o něm uvažovaly i České dráhy, které dřív měly provoz železničních stanic na starosti. V budoucnu by SŽDC mohla převzít i některé další síťové služby, jako je například provoz čekáren a úschoven nebo prodej jízdenek. Zpoplatněno by pro dopravce mohlo být i staniční hlášení. Přesná podoba služeb bude podle SŽDC teprve předmětem jednání.

SŽDC, pro kterou pracuje asi 17.000 lidí, spravuje celostátní i regionální tratě, jež vlastní stát. Od roku 2016 se stará také o nádraží, která koupila od Českých drah.