Loni automobilka vyrobila 356.700 automobilů, letos má v plánu výrobu 340.000 vozů. Z pásů tam sjede 66 aut za hodinu. Zatím posledním modelem je sportovní vůz Hyundai i30 Fastback N, který se v Nošovicích začal sériově vyrábět ve čtvrtek.
Mluvčí automobilky Petr Vaněk řekl, že tento vůz je jednou z třešniček na dortu, které nepředstavují velký podíl výroby. Hyundai jej chce produkovat 1000 kusů měsíčně. Je to pro řidiče, kteří si skutečně chtějí užít jízdu, chtějí zažít, co to je mít auto s pořádným motorem, se samosvorným diferenciálem, řekl Vaněk.
Ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková (za ANO) řekla, že rozhodnutí o podpoře automobilky Hyundai bylo před lety poměrně odvážné. "Do dnešní doby to byla největší investiční pobídka, kterou kdy jakýkoliv investor v České republice získal. Je třeba říci, že ta investiční pobídka se vyplatila," řekla ministryně.
Automobilka Hyundai do závodu v Nošovicích investovala zhruba 1,1 miliardy eur (asi 29 miliard korun). Investiční pobídky odpovídaly částce pět miliard korun. Vaněk řekl, že za deset let odvedla firma na daních a poplatcích do státního rozpočtu 12,6 miliardy korun.
Pochybnosti, které příchod automobilky do Česka provázely, jsou dnes podle ministryně zcela vyvrácené. "Automobilka se tady zabydlela, aklimatizovala se. A to, že tady předvádí špičkovou technologii a umožňuje lidem v regionu zůstat a pracovat v takové oblasti, za kterou by třeba museli někam cestovat, je skvělé," řekla Nováková.
Hejtman Ivo Vondrák (ANO) řekl, že příchod automobilky znamenal obrácení ekonomiky kraje s těžkým průmyslem k novým technologiím. "Rozvíjí se oblast nových disciplín jako mechatronika, vnořené systémy, to znamená informatika budovaná do strojních systémů, a tak dál, a to jsou všechno věci, které považuji pro budoucnost za velmi zajímavé," řekl Vondrák.
Během deseti let se v továrně vyrábělo devět modelů aut. Nejvíce vyrobených vozů bylo Hyundai Tucson, celkem 712.000, což je čtvrtina všech vyrobených aut. Dalších 100.000 vozů byla nová verze tohoto modelu.
Nyní automobilka, která je jediným výrobním závodem Hyundai v Evropské unii, kromě Tucsona produkuje ještě Hyundai ix20, Hyundai i30 třetí generace a Hyundai i30 N (8000). Vyráběly se tam také modely Kia Venga, Hyundai i30 první a druhé generace a Hyundai ix35.
Továrna vyrábí i převodovky. Dosud jich bylo 3,969 milionu, přičemž 1,754 milionu bylo pro vlastní vozy. Ostatní firma vozila do sesterského závodu Kia v Žilině a do závodu Hyundai v Petrohradu.
Do České republiky zatím putovalo z Nošovic 99.000 vozů a je to pro továrnu šesté největší odbytiště. Po Německu mířilo nejvíce vozů do Velké Británie (264.000), Ruska (202.000), Španělska (180.000) a Itálie (171.000). Vozidla z Nošovic ale jezdí také v Austrálii, Mexiku, Jihoafrické republice nebo v Saúdské Arábii.
Automobilka nyní zaměstnává zhruba 3200 lidí. Dalších 8700 zaměstnanců pracuje u jejích subdodavatelů. Loni byl průměrná hrubá mzda v závodě 39.921 korun měsíčně, v dělnických profesích 36.839 korun. Vloni nošovická továrna vytvořila čistý zisk 6,69 miliardy korun (o 1,78 miliardy méně než v roce 2016) a tržby 136,67 miliardy korun (o šest miliard méně).