Podle Lněničky patří provoz bezpilotních letadel v Česku k nejrychleji se rozvíjejícím částem leteckého průmyslu. Jeho provoz stále častěji využívají organizace k řadě činností. Nejčastěji jde o pořizování leteckých fotografií vhodných například k plánování staveb, k sestavování městských rozvojových plánů, k turistické propagaci, filmové produkci, mapování nebo k inspekcím industriálních ploch a zařízení. Ve velkém se drony v poslední době rozšiřují také v zemědělství.
Provoz bezpilotních letadel se navíc rychle vyvíjí. Profesionální provoz dronů v Česku začal v roce 2012 a zatímco v prvních letech je využívaly zejména specializované subjekty, které nabízely své služby různým firmám, nyní již jejich dřívější zákazníci často provozují vlastní drony. Podle Lněničky je tento vývoj zapříčiněn větší dostupností bezpilotních letadel. "Technika se zlevnila a zjednodušila, z bezpilotních letadel se stal profesní nástroj," podotkl.
Legislativně je v Česku profesionální provoz bezpilotních letounů upraven tzv. "Doplňkem X" k zákonu o civilním letectví. Provozovatelé, kteří drony využívají komerčně, musí být registrováni u Úřadu civilního letectví. U něj musí být registrováni také piloti, kteří pro úspěšnou registraci musí prokázat znalost předpisů, techniky a také schopnost stroj ovládat. Povolení, které dostanou, se podle Lněničky vztahuje pouze k danému letounu. Povinné registraci podléhá i samotný stroj.
Bezpilotní letouny smí obecně létat do výšky 300 metrů a přinejmenším 150 metrů od hustě obydlených oblastí. Vedle toho jsou vymezeny ještě zakázané oblasti, kde provozovatelé potřebují pro let výjimku. Mezi zakázané zóny patří například vzdušný prostor nad Pražským hradem, jadernými elektrárnami či vojenskými oblastmi. Bezletová zóna nad Prahou byla například i během vojenské přehlídky ke 100. výročí republiky. Bezletové zóny se nedávno rozšířily i nad vybrané oblasti národních parků. Podle ochranářů právě drony ohrožovaly chráněná zvířata i rostliny.
Pro amatéry, kteří drony používají jako modely letadel, řada povinností neplatí, například povinné registrace.
Pravidla pro provoz bezpilotních letadel se chystá sjednotit evropská organizace Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která nastavuje pravidla pro celou EU. Předpokládá, že její pravidla by od určité hmotnosti stroje platila v případě profesionálního i amatérského provozu. Zařízení navíc budou muset vysílat identifikační signály, aby bylo možné lokalizovat dron i jeho pilota.