Díky silnému růstu ekonomiky a rozvoj e-commerce vstupuje na maloobchodní trh řada nových subjektů. Naopak mnoha zavedeným společnostem v Evropě se na vývoj nedaří reagovat a ve velkém zavírají své kamenné pobočky. Podle analýzy se v Česku například španělský módní řetězec Zara hodlá snížit počet obchodů.
České i zahraniční maloobchodní společnosti tak hledají rovnováhu mezi využitím kamenných obchodů a prodeje přes internet. "Tradiční firmy hodlají bránit své tržní pozice. Fúze a akvizice malých progresivních firem jsou pro ně vhodným nástrojem, jak se probíhajícím změnám přizpůsobit," uvedl Petr Kymlička z poradenské společnosti BDO.
Podle studie má však právě český obchod z pohledu fúzí a akvizic velký potenciál. Atraktivita českého maloobchodu je podle něj umocněna jeho nadprůměrnými výsledky posledních let a český trh je v této oblasti pro nové hráče ze zahraničí jedním z nejzajímavějších.
"České domácnosti dlouhodobě vytváří díky nezaměstnanosti a rostoucím mzdám dostatečně silnou poptávku. To v odvětví maloobchodu vytváří prostor pro vznik či rozvoj nových subjektů," dodal Kymlička.
Počet fúzí a akvizic roste také ve výrobním segmentu. Ve srovnání s maloobchodem k nim však dochází z jiného důvodu, probíhá generační výměna. "Z podniků odchází první porevoluční generace, která firmy budovala na zelené louce či privatizovala. Často však nemají nástupce, proto jsou nuceni své společnosti prodat," uvedl Kymlička.
Český maloobchodní trh je jeden z nejvíce konkurenčních v Evropě, působí zde řada velkých obchodníků z nichž žádný nemá větší podíl na trhu než 15 procent. Za poslední roky odešly z tuzemského trhu například značky Delvita, Interspar, Plus, Edeka či Carrefour. Letos se zase většina prodejen s elektronikou Euronics přemění na Datart.