Obchvat Českých Budějovic by měl být dlouhý 19,8 kilometru. Úsek Úsilné-Hodějovice bude dlouhý 7,2 kilometru, bude na něm 183 stavebních objektů. Nabídky podaly ještě firma Skanska za cenu 5,8 miliardy Kč, společně firmy Salini Impregilo a Doprastav za 6,5 miliardy Kč a sdružení firem Metrostav, Eurovia, Strabag a Swietelski za 6,8 miliardy korun. Všichni čtyři zájemci o stavbu nabídli záruku 120 měsíců.

Na to, že nejnižší nabídka je 23 procent pod odhadem ŘSD, upozornil server zdopravy.cz. "Ačkoliv se v poslední době mluví o konci cenového podbízení a narovnávání cen u infrastrukturních staveb, jeden ze zasvěcených výsledky označil za 'cenovou divočinu'," uvedl server.

"V současné době posuzuje nabídky hodnotící komise, která nám doporučí uchazeče, se kterým bychom měli uzavřít smlouvu. Záleží, kdy rozhodne o vítězi, a také na tom, jestli se nějaký neúspěšný uchazeč neodvolá k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Jakmile bude rozhodnuto o vítězi, můžeme začít. Může se stát, že komise rozhodne ještě do konce roku, tím pádem bychom mohli ještě letos zahájit stavby, případně na začátku příštího roku," řekl Studecký.

V srpnu dostalo ŘSD čtyři nabídky na stavbu první části obchvatu Českých Budějovic, který bude součástí dálnice D3. Nejnižší cenu za úsek Hodějovice - Dolní Třebonín dlouhý 12,6 kilometru nabídlo italsko-turecké sdružení firem Astaldi a IC IC İçtaş, 3,94 miliardy Kč.

Stavba obchvatu Budějovic za 12,8 miliardy Kč, jak cenu předpokládalo ŘSD, bude součástí dálnice D3. Pro úsek Úsilné-Hodějovice, kde je vykoupeno 100 procent pozemků, má již ŘSD obě potřebná stavební povolení na hlavní trasu. Na úsek Hodějovice - Dolní Třebonín dostalo ŘSD stavební povolení na hlavní trasu na konci září. "Vydalo nám ho ministerstvo dopravy 27. září, ale zatím je nepravomocné, ještě běží lhůta 30 dní pro možné odvolání," řekl dnes Studecký.

Na úsek Hodějovice-Dolní Třebonín má ŘSD vykoupeno 99 procent pozemků. Jeden pozemek je ve vyvlastňovacím řízení. "Dobíhají lhůty na vyvlastnění, má to pod sebou krajský úřad," řekl Studecký.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí-Bošilec dlouhý 5,1 kilometru otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec-Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019. Na posledním úseku D3 k hranicím s Rakouskem ŘSD připravuje dokumentaci EIA, vykupuje pozemky. Na konci června zahájil stát proces EIA u části D3 v úseku Třebonín - Kaplice-nádraží. Stavět by se mohla začít v letech 2020 až 2021.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.