"Naše společnost má se zimní údržbou zkušenosti, již několik let tyto služby zajišťujeme v Libereckém kraji a nyní také v Moravskoslezském, Olomouckém a Karlovarském kraji," uvedla Štočková. Podle podmínek zadání muselo sdružení firem v kraji zajistit šest dispečinků, provozní sklady soli, výrobníky solanky, nové sypače, smluvní zajištění se subdodavateli, proškolení dispečerů zimní údržby či vypracování Plánu zimní údržby.
"Údržbu bude zajišťovat cca 40 sypačů, z toho jsou dvě třetiny vlastní kapacity a jedna třetina je zajištěna subdodavateli. Pro případ kalamitních situací jsou smluvně zajištěny další potřebné mechanismy - například šípové pluhy, sněhové frézy, přenosné dopravní značení," uvedla Štočková. Sdružení předpokládá, že výše nákladů na nadcházející zimu bude 100 až 120 milionů korun.
Správa silnic Moravskoslezského kraje zabezpečuje zimní údržbu na 2580 kilometrech silnic druhé a třetí třídy a účelových komunikací, které vlastní kraj. Technicko-provozní náměstek Správy Milan Novák uvedl, že vzhledem ke změně v údržbě silnic první třídy byly optimalizovány trasy vozidel zimní údržby a technologie. "Doposud Správa silnic zajišťovala zimní údržbu silnic I. tříd v kraji v rámci své doplňkové činnosti. Tyto práce související s údržbou silnic I. tříd byly zajišťovány jednak brigádníky pro zimní období, jednak zaměstnanci, kteří byli přijímáni na dobu určitou, takže nebylo nutno pro další období omezovat stavy kmenových zaměstnanců," uvedl Novák.
Krajští silničáři mají připraveno mimo jiné 114 sypačů vybavených pluhy, 17 sněhových fréz nebo 38 nakladačů. "Sklady posypových materiálů jsou naplněny na plné kapacity. Rozmísťují se na vytipované úseky zásněžky a sněhové tyče," uvedl Novák.
Ostravské komunikace, které se starají o silnice nižších tříd v krajském městě, mají stejně jako v předešlých letech k dispozici 20 svých sypačů. Pro případ většího sněžení mají nasmlouvány posilové stroje, traktory či nákladní vozidla a pomoci jim mohou také hasiči. Mluvčí Ostravských komunikací Jiří Maléř uvedl, že sklady soli, solanky i drti jsou plné.
V Ostravě má každý sypač svůj přesně stanovený úsek, který udržuje. "Vzhledem k tomu, že nebudeme udržovat silnice prvních tříd, ubyly nám rajony. Chceme ale maximálně využít techniku, kterou máme k dispozici, proto jsme přidali jeden nový úsek na městských cestách. Tím jsme zkrátili všechny ostatní úseky a zkrátili také dobu, kterou sypač potřebuje, aby celý svůj rajon ošetřil," uvedl předseda představenstva Ostravských komunikací Daniel Lyčka.
Pokud podle něj lidé uvidí sypač s radlicí nahoře nebo nesolící cestu, nebude to tím, že by zimní údržba neprobíhala. "Skutečně se to může stát, ale vychází to právě z rajonového způsobu zimní údržby. Technika, když se přesouvá na svůj úsek, tak nepluhuje ani nesype," uvedl Lyčka.