Komisní prodej totiž podléhá EET a nejčastěji se v něm prodávají drobné suvenýry. Hlavním důvodem, proč je infocentra nekupují klasicky na fakturu, je ten, že neví, jak půjdou na odbyt a zda jim nezbudou na skladě. Obvykle jde o drobné řemeslné výrobky či lokální potraviny. "Jsme velké informační centrum a chceme zachovat nabídku co největšího množství suvenýrů. Proto jsme logicky přistoupili k EET. Stačilo jen softwarově vylepšit pokladní systém," řekla mluvčí brněnského Turistického a informačního centra Gabriela Peringerová.

Stejný krok udělalo i "íčko" v Mikulově. "Dřív jsme v komisi prodávali hodně zboží, ale postupně je ho čím dál méně. Jde například o drobné upomínkové předměty. Turistické známky, vizitky či pohledy se rychle točí, to kupujeme na fakturu. A některého zboží kupujeme méně, když nevíme, kolik se ho prodá," řekla zaměstnankyně Leona Kocourková.

V Lednici se k EET nepřipojili, komisní prodej už však nějakou dobu nemají. Jedním z center, která jej zrušila, je infocentrum ve Velkých Pavlovicích. "Jsou to mandle z mandloňových sadů v Hustopečích. Bohužel si prodejce musí najít jiný prodejní kanál. Komisní prodej tvořil jen zlomek tržeb a do budoucna o něm neuvažujeme," řekla tajemnice Jitka Krátká.

Asociace turistických a informačních center si dělala mezi svými členy v ČR průzkum, který ukázal, že 136 ze 176 komisní prodej mělo a 96 z nich jej zrušilo. Jen 40 z nich si jej ponechalo. Celkem je v Asociaci 292 členů, certifikovaných infocenter je v republice zhruba 400. Podle Jana Matouše z Asociace se ještě řeší problematika předprodeje vstupenek. V infocentrech je totiž možné si vstupenku na různé akce pouze vyzvednout po nákupu na internetových portálech, případně ji také na místě zaplatit. "Ne vždy se však jedná o internetové prodejní portály, ale jde také o různé spolky s různými zřizovateli," řekl Matouš.