Provoz autobusů stojí podnik v porovnání s tramvajemi a metrem nejméně. DPP za ně zaplatil v roce 2014 asi 3,386 miliardy Kč. Za provoz tramvají zaplatil 3,412 miliardy korun, přičemž nejdražší je provoz metra, který loni vyšel na 5,924 miliardy Kč. Celkové náklady na provoz pražské MHD za rok 2014 byla 15,166 miliardy Kč. "Ty obsahují kromě nákladů na jednotlivé druhy dopravy i další náklady na sdílené služby, například dispečerské řízení, odbavovací systém, přepravní kontrolu a podobně," uvedl Štábl.

Stáří autobusů, které provozuje DPP, je v průměru 8,69 roku. Dopravce přitom každý rok vozový park obnovuje. Například do konce letošního roku chce vypsat tendr na 150 nových vozů, které by měly být dodány v roce 2016. V minulosti nakoupil například nové běžné i kloubové autobusy značky SOR. Z celkového množství 1156 vozů je více než polovina standardních. Zbylé jsou kloubové nebo tzv. minibusy, těch je ale pouhých pár desítek.

V hlavním městě se od září 2012 dělí spoje na několik kategorií. Novinkou bylo zavedení tzv. metrobusů. Na asi čtyřech desítkách takových linek jezdí vozy v krátkých intervalech a většinou je nasazený kloubový autobus. Metrobus má delší trasu než linky z další kategorie, tedy ty standardní. V provozu je i zhruba dvacítka midibusových linek, na kterých jezdí nízkokapacitní vozy do míst, kam se běžné autobusy nedostanou. Cestující mohou využít i více než dvacítku nočních spojů a ze Středočeského kraje do Prahy přijíždějí příměstské linky.

Nejdelší trasu má (metrobusová) linka 177, která spojuje Jižní Město se severem Prahy. Měří téměř 29 kilometrů a jízda trvá asi hodinu a čtvrt.

Na území hlavního města se pohybují kromě pražských linek také zmíněné příměstské spoje. Ty stojí DPP ročně zhruba 147 milionů korun. Na příměstských, v některých případech i městských linkách, často operují kromě DPP i další soukromí dopravci. S nimi uzavírá smlouvy za město příspěvková organizace Ropid, která sestavuje jízdní řády a plánuje trasy jednotlivých linek.

Provozu autobusů v Praze začal 21. června 1925. Sice už před tím jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven. První nový spoj se v roce 1925 vydal z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku, přičemž trasu ujel za osm minut.

Po otevření pražského metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích hlavního města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze.