"Připravujeme licenci pro palivo, které umožní částečný šestiletý cyklus," uvedl Borovička. Koncem měsíce chce ČEZ podat žádost o povolení takové změny. Státní úřad pro jadernou bezpečnost by pak měl rozhodnout do tří měsíců.
Palivo pro Jadernou elektrárnu Dukovany dodává ruská korporace TVEL. Elektrárna by teď od ní chtěla brát palivo, jehož tableta, na rozdíl od současného typu, nemá centrální otvor. "Čímž se zvýší množství uranu v aktivní zóně a to umožňuje prodloužit palivový cyklus," vysvětlil Borovička.
Palivem v jaderné elektrárně je tableta oxidu uraničitého zhruba se čtyřmi procenty izotopu uranu 235. Protože přírodní uran obsahuje pouze 0,7 procenta, musí se průmyslově obohacovat. V každém ze čtyř dukovanských reaktorů je 349 kazet. Při pravidelných výrobních odstávkách se dnes v reaktoru mění zhruba 78 kazet, zatímco při tříletém palivovém cyklu jich bylo potřeba každoročně obměnit 116. Pokud by palivo vydrželo v reaktoru šest let, měnili by energetici každý rok kolem 60 kazet.
Použité jaderné palivo se po vychlazení ukládá do skladu v areálu elektrárny. První zaplněný sklad na 600 tun kovu nahradilo v roce 2006 nové skladovací zařízení s kapacitou 1340 tun. Podle Borovičky by v něm mělo být místo na kontejnery s palivem asi do roku 2038, a pokud se prodlouží palivový cyklus, tak i déle. Trvalé úložiště jaderného odpadu v Česku zatím není.
Nové jaderné palivo je z ruského závodu dopravováno vojenskými transportními letadly na brněnské letiště a odtud se do Dukovan převáží střeženými kamiony. "Létá se dvakrát za rok, dva až tři lety, vždycky na jaře a na podzim," přiblížil Borovička.
V pondělí večer dokončili energetici výměnu pětiny jaderného paliva v bloku číslo tři, který byl odstaven 22. dubna, a to na 27 dnů. Vyjmuté palivové kazety uložil zavážecí stroj do bazénu s vodou, kde budou před transportem do skladu sedm až osm let chlazeny. V reaktoru se při výměně části paliva zároveň musejí zbývající kazety přeskládat podle přesně spočítaného plánu. Výměnu řídí počítačový program.
Věra Stejskalová dr