"V loňském roce jsme v předvánočním období zaznamenali chybovost roznosů kolem 25 procent," uvedl Ondřej Prokop z Fresh Revolution. "Zhruba 11 procent roznosů pak bylo kritických - taková kontrola prokázala, že letáky nebyly pravděpodobně na danou adresu doručeny vůbec. V letošním roce není jediný důvod, proč by mělo být lépe. Spíše naopak - letáků se očekává mírně víc a distributorům se platí méně než loni," upozornil.
Předvánoční kampaně jsou pro roznos letáků zatěžkávacím testem, mimo jiné kvůli vstupu desítek nových inzerujících subjektů a zvýšené frekvenci roznosů. Podle průzkumu auditorské firmy by ve schránce nemuselo skončit až 150 milionů letáků, za jejichž roznos by klienti zaplatili kolem 83 milionů korun. "K tomu je třeba připočíst ještě další ztráty, způsobené o čtvrtinu nižším ziskem z celé kampaně. Vše se dá ovšem alespoň částečně zachránit, pokud klient uplatní u svého distributora reklamaci," uvedla firma.
Podle jejích údajů je před Vánoci třeba roznést zákazníkům do schránek asi 600 milionů letáků a dalších reklamních materiálů. Průměrná výrobní cena jednoho letáku je asi 45 haléřů za kus. Náklady na distribuci se pohybují kolem 15 haléřů za kus. Celkové investice pro zadavatele tedy činí přibližně 360 milionů korun.
Ročně se v ČR podle Asociace direct marketingu a zásilkového obchodu vytisknou asi čtyři miliardy letáků, což je 390 kusů na obyvatele. Dlouhodobá míra doručení letáku je v rozmezí 70 až 90 procent. Největší výkyvy v kvalitě byly letos během letních prázdnin, kdy míra doručení byla 70 procent. V době voleb do Poslanecké sněmovny to bylo 65 procent, uvedla Fresh Revolution.