Romantika za všechny prachy! Prožít ji i můžete s Emmou Bovaryovou ve Stavovském

Autor: Ivan D. Hladík - 
17. listopadu 2024
12:00

Dá se prožít skutečná romantika? Nebo je to jen přelud, který nás může dokonale zničit? O tom budete živě diskutovat, necháte-li se unést a pobavit svěží adaptací literární klasiky. Mladý režisér Tomáš Loužný pokládá prostřednictvím titulní postavy ve strhujícím podání Denisy Barešové otázku jasně, odpověď však nechává na divácích. A je to tak dobře.

Emma Bovaryová (Denisa Barešová) je mladá, vnadná, šťastně vdaná milovnice romantické literatury. Pak se ale se svým manželem Karlem (Radúz Mácha) přestěhuje do provinčního městysu a narazí nejen na nesnesitelnou tchyni (Martina Preissová), ale i na šeď všednodennosti, která nepříjemně naleptává její růžové představy o blaženosti, vášni a opojení. Emma chce od života víc. A diváci mohou chtít s ní a na rozdíl od Emmy to dostat od 14. listopadu ve Stavovském divadle ve zbrusu nové adaptaci slavné prvotiny Gustava Flauberta (1821–1880), který byl zdrcující odpovědí na romantickou literaturu jeho doby.

Paní Bovaryová jako ikonický příběh o touze po vášni, blaženosti a opojení. Jako tragédie moci deziluze, která je silnější než vůle žít. A jako nesmrtelná síla romantických představ a krutost v bezmoci jim dostát. Paní Bovaryová jako ikonický příběh o touze po vášni, blaženosti a opojení. Jako tragédie moci deziluze, která je silnější než vůle žít. A jako nesmrtelná síla romantických představ a krutost v bezmoci jim dostát. | Národní divadlo/Petr Neubert

Svižná adaptace násobně oceněného režiséra Tomáše Loužného (*1991) dotvrzuje, že Flaubertův román je relevantní i pro současnost. Jako Emma toužíme po tom, co vidíme kolem, anebo, co hůř, na sociálních sítích. Leckdo z nás je ochoten otevřít spotřební úvěr nebo potrápit kreditku, jen aby si dopřál trochu luxusu či přelétavého štěstí. Samozřejmě že toužíme po jiných partnerech, i když se s tím většinou nikomu nesvěřujeme. Jako Emma se mylně považujeme za hlavní hrdiny světa a stejně jako Emma vnímáme svoje dramata jako významnější, než ve skutečnosti jsou a jen nevíme, že se tomu říká bovarysmus. O to silnější prožitek je to pak sledovat v divadle až do tragického konce, který u hlavní postavy sice chápeme, ale u sebe bychom si ho nedokázali připustit.

Střídmá scénografie Dragana Stojčevského využívající několika silných motivů marnivosti přestavovaných obřím třpytivým střevícem a perlovým náhrdelníkem dává vyniknout hercům, oděným v sytě barevných kostýmech od Kateřiny Jirmanové. Herečky a herci tak mají prostor ukázat, co dovedou, a pod Loužného vedením si jejich výkon užijete do poslední věty. Hudba Iva Sedláčka je dostatečně hravá a osudová, aby vás bavilo ji poslouchat. Denisa Barešová v titulní roli exceluje a diváci jí se zatajeným dechem fandí a zároveň skřípou zuby nad její bláhovostí. Společně s její Emmou nemohou vystát dobrosrdečného manžela Karla a už vůbec ne jeho matku, za jejíž výkon při údajně správném skládání kapesníku by jí nejraději zatleskali a vypoklonkovali ji zároveň.

Paní Bovaryová jako ikonický příběh o touze po vášni, blaženosti a opojení. Jako tragédie moci deziluze, která je silnější než vůle žít. A jako nesmrtelná síla romantických představ a krutost v bezmoci jim dostát. Paní Bovaryová jako ikonický příběh o touze po vášni, blaženosti a opojení. Jako tragédie moci deziluze, která je silnější než vůle žít. A jako nesmrtelná síla romantických představ a krutost v bezmoci jim dostát. | Národní divadlo/Petr Neubert

A protože Emma touží po lásce a Karel je trouba, najde si lásky lačná paní Bovaryová milence. Prvním a posledním je mladičký a chudý písař Leon, ztvárněný atraktivním Filipem Březinou. Leonovi se dá pouze fandit a jen trnout nad tím, do jakých trampot ho Emma přivádí, zejména ve chvíli, kdy ho požádá o mrzkých osm tisíc franků, což je, tedy alespoň dle programu, ekvivalent asi milionu korun, aby mohla poplatit dluhy. Druhým milencem je Rudolf, který je v podání Roberta Mikluše správně protřelý a sebestředný a utvrzuje diváky v tom, že Emma je spíš posedlá představou dokonalého milence než milencem samotným. A pak Emmu obluzuje ještě Lheureux, mazaný obchodník a finančník, který v podání Pavla Neškudly drnkajícího na kontrabas ztělesňuje zdvořilost i ďábelskost z finančních poradců.

Zábavnost adaptace vážného románu z 19. století vychází i z chytrého propojení se současností. Scéna, kdy Emma svou komornou neustále posílá do poštovní schránky zjistit, zda ji, jako důležitou paní Bovaryovou, někdo někam náhodou nezve, je geniálním komentářem neustálého refreshování displeje mobilu v touze potvrdit si vlastní důležitost nějakou zbytnou notifikací. Představení je tak místy odlehčené a vyloženě zábavné, pro Emmu to však to všechno dopadne špatně. Když konečně zjistí, že lásku si za peníze nekoupí, je už pozdě, scéna se symbolicky zbortí, exekutoři se slétnou jako supi a je jen jediného úniku. Pro vnímavého diváka však přestavení končí otázkou, zda byla Emma obětí svého okolí, či zda byla strůjkyní vlastního neštěstí.

Podívejte se na upoutávku představení:

Video  Paní Bovaryová jako ikonický příběh o touze po vášni, blaženosti a opojení. Jako tragédie moci deziluze, která je silnější než vůle žít. A jako nesmrtelná síla romantických představ a krutost v bezmoci jim dostát.  - Národní divadlo
Video se připravuje ...

Hodnocení: 90%

Paní Bovaryová

Premiéra: 14. listopadu. • Délka představení: 2 hodiny 40 minut, 1 přestávka (20 minut) • Režie a adaptace: Tomáš Loužný • Dramaturgie: Jana Slouková • Scéna: Dragan Stojčevski • Kostýmy: Kateřina Jirmanová • Hudba: Ivo Gregorec Sedláček • Podle románu Gustava Flauberta • Překlad: Miloslav Jirda • Účinkují: Denisa Barešová, Radúz Mácha, Martina Preissová, Robert Mikluš, Filip Březina, Pavel Neškudla, Petr Vančura, Tereza Jarčevská.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud