Polojasno 14°C

Recenze: Nikdo není doma. Kam zmizela celá vesnice, odhaluje David Raker

U Davida Rakera a jeho stvořitele Tima Weavera (42) jsme jako čtenáři zvyklí na odhalování stop po zmizelých osobách, na odkrývání minulosti těch, jimž naopak zmizela paměť. Tentokrát se v desátém díle Weaver rozhodl knihomoly nešetřit – zmizet nechal rovnou všechny obyvatele jedné vesnice!
U Davida Rakera a jeho stvořitele Tima Weavera (42) jsme jako čtenáři zvyklí na odhalování stop po zmizelých osobách, na odkrývání minulosti těch, jimž naopak zmizela paměť. Tentokrát se v desátém díle Weaver rozhodl knihomoly nešetřit – zmizet nechal rovnou všechny obyvatele jedné vesnice!  (Autor: Blesk, Mystery Press)
14. června 2020
14:36

Po desátém díle si dám pauzu, prozradil Blesku před časem spisovatel Tim Weaver. S vrcholem první série příběhů hledače zmizelých, Davida Rakera, se tak pustil do čtenářů se vší parádou.

U Davida Rakera a jeho stvořitele Tima Weavera (42) jsme jako čtenáři zvyklí na odhalování stop po zmizelých osobách, na odkrývání minulosti těch, jimž naopak zmizela paměť. Tentokrát se v desátém díle Weaver rozhodl knihomoly nešetřit – zmizet nechal rovnou všechny obyvatele jedné vesnice! Jak si s tím Raker poradí?

Zapadlá yorkshirská vesnička Black Gale měla pouhých devět obyvatel. Nebyli to jen sousedé, ale také blízcí přátelé, kteří se často vídali a trávili spolu čas, včetně onoho osudného Halloweenu, kdy se sešli naposledy. Povečeřeli, trochu popili a vyrazili na setmělá blata, aby si užili předvečer svátku všech svatých. Nikdo se už nevrátil. Jako by se po nich slehla zem. Nezůstaly žádné stopy ani důkazy, jen několik fotografií, které si toho večera pořídili. O dva a půl roku později je už policie naprosto bezradná, a případ proto přebírá soukromý vyšetřovatel David Raker, kterého záhada pohřešované vesnice úplně pohltí. Jaká tajemství obyvatelé před svými rodinami ukrývali? A co tajili jeden druhému? Bylo všechno takové, jak by se mohlo na první pohled zdát? A bude Raker pátrat po devíti lidech – nebo po devíti tělech?

Podívejte se na vzkaz Tima Weavera českým čtenářům:

Video  U Davida Rakera a jeho stvořitele Tima Weavera (42) jsme jako čtenáři zvyklí na odhalování stop po zmizelých osobách, na odkrývání minulosti těch, jimž naopak zmizela paměť. Tentokrát se v desátém díle Weaver rozhodl knihomoly nešetřit – zmizet nechal rovnou všechny obyvatele jedné vesnice!  - Blesk, Mystery Press

„Pracuji na románu, který je postavený mimo sérii... Chtěl jsem tak Rakerovy příběhy odložit po devátém díle,“ řekl Weaver Blesku loni při své návštěvě Prahy. Není to definitivní sbohem jeho hledači zmizelých, sám dodal: „Nebojte se, k Rakerovi se opět vrátím, nemám v plánu s ním skončit.“ Nakonec však doplnil ještě desátý díl, aby série byla ucelená. A vrchol je vskutku grandiózní. Devět zmizelých, to už je „nálož“! Naštěstí má Raker, jehož čtenáři mohli dokonale poznat a sblížit se s ním během uplynulých let / knih, k ruce bývalého policistu Colma Healyho, jemuž kdysi pomohl zmizet ze světa a jehož inkognito pod falešnou identitou střeží. A pak je tu Jo Kaderová, policistka z Los Angeles, vyšetřující zcela jiný zločin. Ve vzdálené zemi a také čase, neboť její příběh se odehrává v polovině 80. let. Co mají jejich případy společného, mají-li vůbec něco? To už odhaluje čtenář na více, než pěti stech stránkách knihy Nikdo není doma a velmi rád jí propadne.

Odhaluje tajemství zmizelých. „Začínat u mrtvol mě nebavilo,“ exkluzivně řekl Blesku Tim Weaver (41). Odhaluje tajemství zmizelých. „Začínat u mrtvol mě nebavilo,“ exkluzivně řekl Blesku Tim Weaver (41). | Tonda Tran

O Weaverovi se ví, že je bývalý novinář, prozradil na sebe Blesku i to, že ho k psaní inspirovaly knihy jako Mlčení jehňátek, plné napětí a pečlivě vykreslených postav. Podobně postupuje i sám Weaver. Jeho charaktery nabývají pokaždé velmi rychle reálných a živoucích obrysů. Čtenář se tak nemusí složitě zabývat tím, kdo je kdo, a smí se naplno ponořit do příběhu samotného. Weaver se také (zřejmě díky praxi z novin) velmi dobře pohybuje na menším prostoru, což dává jeho knihám výhodu až filmového střihu mezi jednotlivými scénami (to u něj zmiňuji pravidelně). Čtenář se tak neprokousává sáhodlouhými texty nutně vyplňovanými „vatou“, byť sebelépe napsanou, jde přímo po linii příběhu až do všeodhalujícího finále.

Nikdo není doma je také novým důkazem, jak Weaver dokáže během okamžiku přenést čtenáře do prostředí, v němž se děj odehrává. Ať už jde o severní Hollywood, Londýn či třeba hlavní místo činu – vesnici Black Gale. Všechny Weaverovy dialogy, postavy i události plynou přirozeně v tempu, jemuž čtenáři rádi podléhají. Zkrátka nechcete od knihy vstávat a zároveň byste rádi okamžitě načali další po jejím skončení. Stejně jako všichni ti čtenáři, kteří Weaverovy knihy posouvají na žebříčcích prodejnosti vzhůru a spoluzasloužili se o jeho nominaci na britské literární ocenění National Book Awards. Teď tedy nezbývá, než se do desátého případu Davida Rakera pustit, milý čtenáři, milovníku tradičního britsky laděného napětí. A těšit se na novelu z rakerovského světa, která i k nám snad dorazí brzy.

Tim Weaver

Nikdo není doma

Vydavatel: Mystery Press, 2020