Recenze: Jejich láska byla skutečná, jejich vztah jen relativní – život Einsteina a jeho ženy tak, jak ho nejspíš neznáte

Jejich láska byla skutečná, jejich vztah jen relativní: Život Einsteina a jeho ženy tak, jak ho nejspíš neznáte.
Autor: aba -
24. 2. 2017
15:38

Einstein & Einstein je beletrizovaný životopis Einsteinovy ženy. Ač její příběh v rámci toho svého vypráví i ten Albertův, kniha je zaměřena na Milevu, ženu, která stála za mnoha jeho objevy, ale pro vlastní dobro nakonec musela odejít.

Historie má vždycky dvě strany mince a autorka knihy se rozhodla posunout ručičku vah na stranu Milevy. Dodnes není známo, zdali a v jakém rozsahu mu jeho žena, která byla sama skvělou fyzičkou, pomohla v jeho objevech. Faktem ale zůstává, že i když se s ní Einstein později rozvedl a vzal si svou sestřenici, milion dolarů, které dostal jako prémii ke své Nobelově ceně, převedl právě na účet své první ženy.

Kniha je rychle plynoucím životním příběhem mladé Srbky, která se vydává do velkého světa Curychu studovat matematiku a fyziku. Jako jediná své generace a jako pouze pátá v pořadí nastoupila na Polytechnickou univerzitu, kde studovala s pěti dalšími muži. Jedním z nich byl právě Albert Einstein, se kterým se sblížili nejprve v rámci profesionálního a pak i osobního života.

Autorka na většině míst následuje historická fakta, pouze v několika málo případech, ve kterých dějiny nehovoří jasně, se rozhodla interpretovat sled událostí tak, jak se jí hodily do příběhu o ženě, která se vzdala všeho, o čem kdy pro sebe snila, aby mohla být s mužem, kterého milovala. I když se jedná o životopis o fyzikovi, kniha se soustředí na osobní život Milevy a Einsteina, a tak nenudí. Hluché pasáže jejich vztahu přeskakuje i dějově, a tak čtenář neztrácí zájem. Kniha je skvělá pro milovníky osudových příběhů, ale i pro ty, kteří chtějí poodhalit osobní život nejslavnějšího fyzika všech dob.

Marie Benedictová

Einstein & Einstein

nakladatelství Metafora, 2017

270 stran

Hodnocení: 70 %

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Bystrozraky ( 24. února 2017 20:07 )

Makaluzo, člověče Tvoje přezdívka nelže. Ty jsi skutečně magor. No já bych to chtěl říct jinak, výstižněji, ale každý se do dovtípí...