Recenze: A někteří si nakonec prostřelí hlavu… Válka v Iráku očima veterána

Recenze: A někteří si nakonec prostřelí hlavu… Válka v Iráku očima veterána  (Autor: nakladatelství Plus)
Autor: Richard Veselý -
13. listopadu 2016
13:29

Léta 2003 až 2011, válka v Iráku označovaná jako »druhý záliv«. Tisíce mrtvých a zraněných, utrpení a smrt na každém kroku, země zničená mnohaletým konfliktem… To je prostředí, ve kterém se odehrává děj povídek amerického autora Phila Klaye (33).

Jaké to je vidět své kamarády umírat po zásahu nástražné miny? Dá se zvládnout vojenská služba sestávající z každodenního odklízení mrtvol? Co zmůže vojenský kaplan tváří v tvář vojákům ztrácejícím zdravý rozum? To všechno je popsané v knize Zpátky do boje.

Klay popsal válku v Iráku jako absurdní divadlo, kde dobré úmysly některých zúčastněných narážejí na úřední mašinérii vytvořenou často lidmi, kteří nemají ani ponětí, co se v zemi děje. Potřebujete peníze na ženskou nemocnici? Raději naučte pár vdov včelařit a dětem, které se rvou na ulicích, rozdejte baseballové dresy... Potřebujete peníze na čističku vody? Smiřte se s tím, že většina z milionů dolarů, pumpovaná americkou vládou do Iráku, se ztratí v kapsách »zprostředkovatelů«, tedy mafiánů… Chcete, aby vám místní vycházeli vstříc? Počítejte s tím, že většina z nich vás nenávidí k smrti a ani těm ostatním se moc nechce… Válka je v knize popsána z pohledu mnoha osob – četaře, řadového vojína, kaplana… Nejde o »vaření z vody« Postavami jsou příslušníci americké námořní pěchoty, ve které Klay sám do roku 2009 sloužil. V řadách mariňáků také v Iráku strávil 12 měsíců.

Povídky nepopisují jen situaci v samotné válce, zabíjení, krev a umírání nebo obtížné shánění prostitutek. Klaye zajímalo i dění doma po návratu. Váleční veteráni se podle něj často ani v civilu nemohou zbavit chorobné ostražitosti, stresu, některé z nich válečné hrůzy pronásledují i v době, kdy by si měli užívat vysněný klid s rodinou. Mnozí z vojáků trpí posttraumatickou stresovou poruchou, mají deprese, v některých případech dokonce spáchají sebevraždu.

Washington Post přirovnal Zpátky do boje k Hellerově Hlavě 22. Až tak vysoko bych s hodnocením přece jen nešel. Přesto jde ale o skvělou knihu a v tomto případě má další vyprávění o válce rozhodně smysl číst. Osobní zkušenost autora totiž dodává příběhům na uvěřitelnosti a »špinavém« naturalismu. Nenajdeme zde tupé oslavování chlapáckého válčení, ale ani hipícké fráze o celosvětovém míru. Nemáte-li tedy na sobě maskáče a přes rameno falešnou »em devítku«, nebo naopak batikované tričko, mastné háro a korále, zřejmě nebudete zklamáni. Irák vás vtáhne. A po dočtení knihy asi budete rádi, že žijete tady.

Phil Klay

Zpátky do boje

nakladatelství Plus, 2016