Češi 16+ jsou v očkování na řadě, ochota mladých klesá. Experti: Co vláda nezvládla?

Autor: Dagmar Machotová - 
5. června 2021
05:00

Ochota nechat se očkovat u mladých lidí klesá. Mladší ročníky se necítí virem tolik ohroženy jako senioři nebo chronicky nemocní pacienti. Podle odborníků na politickou komunikaci je však hlavní příčinou nízkého zájmu jednoznačně komunikační (ne)strategie vlády, která k vakcinaci nevymyslela dostatečně silný motivační příběh a společnost nechala napospas polopravd a fake news. Svůj díl viny nese i časté střídání ministrů zdravotnictví, míní odborníci.

Podle Karla Komínka z Institutu politického marketingu udělala vláda od začátku pandemie v komunikaci mnoho chyb.

„Hlavní problém je v tom, že to bylo od začátku nekoncepčně řízené. Předávaly se různě kompetence mezi rezorty zdravotnictví a vnitra, různě se do toho zapojoval premiér a výsledkem toho je, že neexistoval a neexistuje žádný konkrétní subjekt, který by řídil komunikaci,“ řekl Blesk Zprávám Komínek.

Propadák s youtubery

Jedním z důkazů neúspěšné a „rozhárané“ strategie může být i pokus oslovit mladé ze strany Úřadu vlády, který chtěl během kampaně na TikToku, Instagramu či Youtube spolupracovat s dvojicí mladých youtuberů Annou Šulcovou a Jakubem Gulabem. Na kampaň měli vyinkasovat půl milionu, po rozpačitém začátku však vzbudili vlnu negativních reakcí, až z projektu sešlo.

Ve videích se sice objevil i tehdejší ministr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO), šlo však o labutí píseň a chabý pokus o to s kampaní pohnout. Vzešel nepříliš koncepčně právě ze Strakovy akademie, nikoliv přímo z ministerstva zdravotnictví.

Video  Youtubeři Anna Šulcová a Jakub Gulab a 7 videí o očkování: Před kameru zamířili i Blatný či Prymula  - Úřad vlády ČR / Youtube
Video se připravuje ...

Youtuberka Šulcová, která svého času vzbudila pohoršení, když radila dívkám, aby se převlékaly s igelitovým pytlíkem na hlavě, aby si nerozmazaly makeup, v propagování očkování pokračuje alespoň na svých sociálních sítích.

Spolupráce s Úřadem vlády však neklapla - a zůstala po ní pachuť spojená s úvodním videem ke kampani, kde Šulcová s Gulabem představovali Strakovu akademii, výhled z jejích oken i místo, kde na stěně visí mezi dalšími premiéry Andrej Babiš (ANO).

Co nicméně funguje, je samotný průběh registrací a získávání termínu. Systém se po počátečních problémech podařilo vyladit a již i poměrně dobře snáší nápory lidí, kteří se chtějí přihlásit mezi prvními. PIN 2 pak přichází často dříve, než by lidé možná čekali. "Mám termín očkování," zaradovala se ostatně i youtuberka Šulcová v pátek.

Střídání ministrů a nová kampaň

Komunikaci a propagaci během očkovací monstrakce nepomohlo příliš ani samotné časté střídání ministrů v čele resortu zdravotnictví.

„Když se neustále mění kapitán na parníku, tak i když jedete správným směrem a dovolená je fajn, tak znervózníte,“ řekl Blesk Zprávám politolog Jan Kubáček.

Podle něj by se vláda měla zaměřit na úzkou spolupráci s občanskou společností a s autory napříč obory. „Muselo by to být hodně pokorné ze strany vlády a musela by tam být prosba na spolky, zájmové organizace s jednoznačným vzkazem -  návrat do normálu,“ říká Kubáček.  

Dalším pokusem, jak lidem přiblížit nutnost očkování, je kampaň Udělejme tečku za koronavirem s webem ceskoockuje.cz.

Ve videospotech sice vystupují odborníci, lékaři, jenže kampaň je spíše obecného rázu a konkrétněji na Čechy a různé věkové skupiny nezacílila. A podle expertů přišla pozdě.

prim. MUDr. Hana Roháčová, Ph.D., infektoložka prim. MUDr. Hana Roháčová, Ph.D., infektoložka | Ministerstvo zdravotnictví

Komínek coby další nedostatek v komunikaci očkovací kampaně vidí to, že nikdy nevznikla pozice jakéhosi mluvčího pro covid, který by se stal tváří kampaně.

„Jeden z důvodů, proč tahle pozice nevznikla, je to, že by taková osoba výrazně narušila postavení premiéra. Tohle mimochodem velmi dobře funguje v Německu, kde je tváří covidu hlavní epidemiolog. Tady byl chvílí tváří covidu pan Prymula, ale ten byl za nějakých záhadných okolností odstraněn,“ řekl Blesk Zprávám Komínek. 

Micha: Vládní kampaň chybí

S tím souhlasí Vojtěch Mucha ze Sdružení mladých praktiků, podle kterého vláda nedostatečně vysvětluje smysl a důležitost očkování.

„Snažíme se suplovat vládní kampaň, která de facto chybí. Z mého pohledu se jedná o jednu z nejdůležitějších akcí za poslední dobu, která měla být mnohem lépe připravená a především ta veřejnost měla být o nutnosti a bezpečnosti těch vakcín mnohem lépe informována dávno dopředu,“ řekl Blesk zprávám Mucha s tím, že sdružení sestavilo desatero, ve kterém uvedlo důvody, proč si myslí, že by se i mladí měli nechat očkovat. 

Postrádám propagaci očkování, říká Býma

V absenci propagace očkování vidí problém i předseda Výboru společnosti všeobecného lékařství Svatopluk Býma. „Zásadní problém vidím v komunikaci ze strany vlády směrem k veřejnosti. Úplně postrádám propagaci očkování. V každém případě každý, kdo může, by se měl nechat naočkovat. Čím více lidí bude neočkovaných, tím více bude virus kolovat a na podzim bychom se mohli dočkat mutací, vůči kterým bude očkování neúčinné,“ řekl pro Blesk Zprávy. 

Dalším důvodem podle něj je také zlepšující se epidemická situace v České republice, díky které se mladí necítí tolik ohroženi.

„Další příčinou je pokles počtu nemocných. Mnoho lidí se domnívá, že už je to za námi,“ dodal Mucha. Podle něj není situace tak růžová, jak se na první pohled zdá, protože v populaci stále nemáme kolektivní imunitu.

Vždycky se tomu musí dát nějaký příběh

V Česku nyní probíhá již i registrace lidí k očkování ve věku 16+. Podle týmu Chytré karantény se do páteční půl páté odpoledne registrovalo přes 200 tisíc lidí ve věkové skupině 16-29 let. Jejich zájem rychle se přihlásit a nechat se očkovat však není tak rychlý jako u předchozích skupin.

Experti míní, že vláda nyní částečně sklízí to, co zasela. „Největší problém, který teď vláda řeší, si způsobila sama svojí nečinností. Tím, že vláda nikdy nevyprávěla žádný příběh, tak ten příběh vznikl sám. Bohužel nejen na základě faktů, ale také na základě polopravd a také fake news, které se šíří od začátku pandemie,“ vysvětluje Komínek.

Kampaň dle něj měla být připravena mnohem dříve. Podle něj je spuštění očkovací kampaně v okamžiku, kdy se do systému registrují již i mladší ročníky, trochu zvláštní. „Rok a půl tady něco řešíme a pak na poslední chvíli spustíme kampaň. Na druhou stranu jsem rád, že nějakou kampaň máme,“ dodal.

 

sasajebedokopce ( 5. června 2021 10:02 )

Trolle z Blesku - zrovna Ty nám můžeš políbit (_i_) Sasa JEDE možná SJETEJ by znělo líp tak jak se mluví u nás ve Slezsku !

sasajebedokopce ( 5. června 2021 10:01 )

Trolle z Blesku - zrovna Ty nám můžeš políbit (_i_) Sasa JEBE možná ZJEBE by znělo líp tak jak se mluví u nás ve Slezsku !

sasajebedokopce ( 5. června 2021 10:01 )

Trolle z Blesku - zrovna Ty nám můžeš políbit (_i_) Sasa JEDE možná SJETEJ by znělo líp tak jak se mluví u nás ve Slezsku !

sasajebedokopce ( 5. června 2021 09:27 )

Co řešíš ty nemehlo? Nikdo přece NIKOHO nenutí nechat se OČKOVAT!!!

sasajebedokopce ( 5. června 2021 09:26 )

A to je DOBŘE!

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa