Rodiče odmítli testy, děti zůstaly doma. Ředitelé: Návrat žáků měl přijít dřív

Autor: ČTK, simao - 
3. května 2021
10:30

Do lavic v pondělí znovu usedla část dětí z druhého stupně základních škol v řadě krajů. Ředitelé hlásí, že návrat školáků probíhá bez potíží. Testuje se, děti do lavic usedají v rouškách. A učí se manipulovat s testy, které je nyní pravidelně čekají. V Kolíně řešili případy několika rodin, které odmítly nechat děti testovat a nechtějí ani, aby jejich ratolesti nosily roušky. Ve škole na ně teď pohlíží jako na nemocné, do lavic nedorazily.

V pondělí se do škol vrátili k rotační výuce žáci druhého stupně základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií v krajích, kde se epidemická situace vyvíjí nejlépe. Kromě Středočeského kraje do lavic zasedly děti v Karlovarském, Královéhradeckém, Plzeňském, Libereckém, Pardubickém kraji a v Praze.

Rotace ročníků

V šesté základní škole v Kolíně mají tento týden prezenční výuku na druhém stupni sedmé a osmé třídy, šesťáci a deváťáci se do školy vrátí za týden, kdy doma naopak zůstanou žáci sedmých a osmých tříd. Návrat dětí do školy začal plošným testováním na koronavirus, řekl dnes ČTK ředitel školy Lukáš Kačer.

Dozor na chodbách kontroluje od rána dodržování povinnosti nosit roušky, děti si před vstupem do školy musely vydezinfikovat ruce.

Testování na začátku výuky

První vyučovací hodinu zabralo testování na koronavirus. Učitelé rozdali dětem sady na samotestování a názorně jim předvedli, jak mají postupovat, testovali se současně s dětmi. K testování dětí jsou určené antigenní testy výtěrem z okraje nosu. „Je kladen důraz na nějaké zklidnění situace, vysvětlení, co se bude dít, i když si myslím, že děti na tom druhém stupni už takový strach jako na prvním stupni nemají,“ řekl Kačer.

Děti čeká po návratu k prezenční výuce čtyřtýdenní adaptační program, učitelé budou s dětmi procházet různé adaptační programy, známkování bude dobrovolné, děti se budou moci rozhodnout, zda získanou známku chtějí, nebo nechtějí počítat do klasifikace. Adaptace se zaměří mimo jiné na znovuzačlenění do kolektivu.

Rozdíly mezi dětmi

Ztráta návyků a sociálních kontaktů je podle Kačera horší než zanedbaná látka důsledkem distanční výuky. Podle Kačera jsou nyní mezi dětmi velké rozdíly, které se musí srovnat. Většina dětí podle něj zvládala distanční výuku dobře, našly se ale i případy dětí, které se do distanční výuky nezapojovaly. Podle Kačera jde ale většinou o děti, které se obtížně zapojují i do standardní prezenční výuky.

Někteří rodiče odmítli testování

Škola musela podle Kačera řešit i několik případů, kdy rodiče odmítli nechat své děti testovat, zároveň odmítají, aby děti nosily roušky.

Tam jsme se domluvili, že děti zůstanou doma a my jim poskytujeme nějakou podporu, i když nejsme povinní,“ řekl Kačer s tím, že škola nyní na děti nahlíží stejně, jako kdyby byly nemocné.

Testování dětí na koronavirus se bude na druhém stupni opakovat dvakrát týdně, na prvním stupni pouze jednou. Zásoba testů škole vydrží ještě na příští týden, poté testy dojdou. Ředitel zatím neví, jak se situaci podaří vyřešit.

Ředitelé: Návrat mohl přijít dřív. A slova o ostudě

Rozhodnutí o návratu dětí z druhého stupně přišlo z vlády podle Kačera pozdě, zbylo tak málo času na přípravu. Kromě samotného vyučování bylo nutné zajistit například také zásobení školní jídelny. S návratem dětí do škol ale souhlasí.

„Od poloviny října jsme děti neviděli, myslím si, že jak učitelé, tak i děti se zpět do školy moc těšili,“ řekl dnes ČTK ředitel základní školy Křižíkova v Sokolově Vladimír Vlček.

„Můj pocit je ten, že návrat dětí do škol mohl přijít mnohem dřív a trochu jiným způsobem, protože ta rotační výuka není úplně ideální. Ale aspoň díky za to, protože to bylo opravdu dlouhé, a cítíme to i na těch dětech. I když jsme se oproti jaru o dost zlepšili, ta prezenční výuka je úplně o něčem jiném,“ pokračuje ředitel Vlček.

Podle ředitele biskupské základní školy a nižšího gymnázia v Hradci Králové Jiřího Vojáčka je chybou a ostudou ČR, že dosud nebyla výuka na školách obnovena v plné míře. „Všechny školy zavřely a stejně jsme byli nejhorší. Je to také velká potíž pro učitele, kteří musejí učit zároveň distančně a prezenčně,“ řekl ČTK Vojáček.

Hradec: Bez komplikací

„Vrátil se už celý první stupeň ZŠ a na druhém stupni na základce to je dnes polovina tříd. Jedná se o šestou a sedmou třídu, protože deváťáky jsme do školy nepustili, tento týden mají přijímačky. Na základce se vrátilo zhruba 60 dětí a na nižším gymplu asi 120,“ řekl ředitel hradecké školy Vojáček.

„Testování vypadá dobře. Co jsem procházel třídy, tak v každé bylo pár neprůkazných testů, musely se opakovat. Všichni jsou už otestováni, začínají se učit. Rozjezd bude pozvolný, tento týden je nečekají žádné klasifikované písemky. Až přijdou podruhé, budou psát písemky ze stěžejních předmětů, pak bude dovoleno psát písemné práce i v dalších předmětech,“ doplnil ředitel.

Manipulace s Malým chemikem

Základní škola Josefa Ressla v Pardubicích dnes otevírala v šest hodin ráno, kdy přicházeli první zaměstnanci. Než zahájila provoz družina, museli mít všichni hotové antigenní testy.

„Zdvojili jsme počty vyučujících, kteří s testy pomáhají. Manipulace s Malým chemikem, jak tomu přezdíváme, není úplně jednoduchá. Na druhém stupni máme 130 žáků, na prvním 125 žáků,“ řekla ČTK ředitelka Světlana Divecká.

Zpočátku měla škola antigenní testy s jednodušším způsobem aplikace, další várka od jiného výrobce má složitější postup. Pro oba testy je potřeba odběr z nosu. „V šest hodin přicházejí zaměstnanci, pak děti do ranní družiny, od 7:40 ostatní žáci, případně jejich rodiče, kteří na testování chtějí dohlédnout. Zatím jsme pozitivního zaměstnance ani žáka neměli,“ řekla Divecká. Rodičů, kteří odmítají testování nebo chtějí být u testování, není podle ní moc.

Škola testuje starší žáky v tělocvičně, menší děti v družině nebo pak ve třídách. Děti sedí v lavici po jednom, nejdřív si provedou samy výtěr z nosu. Učitelky a vychovatelky jim postupně dávají části testovacích sad a vysvětlují, jak mají postupovat. Jako stojánek pro ampuli s testovací sadou si děti nosí kostičku stavenice Duplo.

„Pořád se to mění, musíme se přizpůsobovat, ale dá se to zvládnout. Novým testem se děti testují poprvé, je to ještě neohmatané, příště, až se budou testovat, zvládnou to v pohodě,“ řekla vedoucí vychovatelka Gabriela Hanušová.

Video  Školy, kam se chystal Babiš a nedojel: Samotestování je pro děti hračka, říkají ředitelé  - Markéta Volfová, Lukáš Červený
Video se připravuje ...

bauta ( 3. května 2021 14:00 )

Nepíši nic o tom, že opatření pandemii zničí. Ale vyčůranost některých lidí je očividná. Obcházet co se jen dá, tedy pokud je to finančně kompenzované a pro ně výhodné. Asi k nim také patříš. Dítě má chodit do školy. A když už tu možnost má, a přesto ho rodiče do školy nepustí, neměli by prostě brát nemocenskou.

UFO1 ( 3. května 2021 11:46 )

A antigenní test či jen tyčinka tu pandemii zničí?Roušky o hodině,ale při obědě,­pití,­svači­ně,spor­tu nikoli to také pandemii zničí? Spíš zdraví a pohodu děti... ovečky

UFO1 ( 3. května 2021 11:43 )

Chybou a ostudou vlády je,že děti sedí v rouskach,a že pro výdělek KOHOSI si vytírají nosy Čímsi,co je možná alespoň antigenní test,ale kauzu s přebaloványmi testy do škol nikdo neukončil

RODICe a Učitele jsou ovečky,které ještě vymýšlí debility typu ,že jde o chemický pokus,jako chemický pokus,zdá chemikálie nějak reaguje s tělem?

bauta ( 3. května 2021 11:10 )

Ty rodiny z Kolína , co odmítají pro své děti testy a roušky , je česká klasika . Dávky nemocenské jsou pro ně výhodnější.
Kdyby se netestovalo a nenosily se respirátory, zas by řvali, že chtějí testy ,jinak děti do školy nepošlou. Těmhle biorodičům uniklo, že řádí celosvětová pandemie, nebo si myslí, že oni zastaví otáčení zeměkoule.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa