Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

FIRO tour před krachem? Do hry vstoupila pojišťovna, zoufalé klienty už vyplácí

Autor: Nikola Forejtová - 
17. dubna 2021
05:30

Koronavirus má další oběť, cestovní agenturu FIRO-tour. Slavie pojišťovna shání klienty této bývalé cestovky, nyní agentury, kvůli nahlášení pojistné události. Díky tomu mají nyní klienti konečně naději, že se dočkají navrácení svých peněz, a to i v případě, že mají v rukách voucher. Řada z nich se tak dočká svého vkladu do dovolené až po roce čekání. Někteří klienti už své peníze dokonce dostali. 

Zkoušela, co se dalo, přesto jí koronavirus zlomil vaz. Řeč je o cestovní agentuře FIRO-tour, která až do konce loňského roku fungovala jako cestovní kancelář a pořádala vlastní zájezdy. Přeměna na cestovní agenturu, ale ani moratorium, které skončilo letos v únoru, nicméně nestačilo, a do potíží FIRO si došlápla pojišťovna. 

O možnosti uplatnit nárok na pojistné z pojištění záruky pro případ úpadku CK informovala společnost Slavia pojišťovna. Zveřejnila výzvu pro klienty, aby nahlásili závazky, které vůči nim FIRO-tour má. Jde o klienty, kteří mají tzv. lex vouchery, ale i poukazy vydané cestovkou, či o klienty, kteří mají podle občanského zákoníku získat zálohy za zájezd v plné výši zpět. 

„Vzhledem k tomu, že Slavia pojišťovna již obdržela několik oznámení nároků zákazníků cestovní kanceláře FIRO-tour, které jsou více než 90 dní po splatnosti, byla ze zákona povinna zahájit vlastní šetření pojistné události. Toto šetření je pojišťovna povinna provést nezávisle na posouzení soudu, eventuálně na případném insolvenčním návrhu některého z věřitelů cestovní kanceláře,“ komentuje pro Blesk Zprávy krok Slavia pojišťovny ředitelka marketingu Martina Lambert. 

Marie čeká přes 8 měsíců, nyní dostala dobrou zprávu

Ačkoliv to není dobrou zprávou pro zaměstnance FIRO-tour, jedná se o dobrou zprávu pro tisíce klientů, kteří již několik měsíců čekají na své peníze. Mezi nimi je i Jaroslav, který čeká na navrácení zálohy již rok, ale i Marie, která zase čeká přes 8 měsíců. „Sdělila nám to FIRO, že můžeme uplatnit u pojišťovny pohledávky. Ve čtvrtek jsem zasílala pojišťovně doklady,“ informovala Blesk Zprávy Marie. 

FIRO tour na dotazy Blesk Zpráv dosud neodpověděla. Nelze ani stoprocentně mluvit o úpadku, jelikož tuto zprávu nepotvrdila Blesku ani pojišťovna, FIRO tour není ani v insolvenčním rejstříku. Webové stránky agentury nicméně fungují, zájezd si ale objednat nelze. I to má ale své vysvětlení.

Podle mluvčího ministerstva pro místní rozvoj Viléma Frčka totiž oznámila FIRO-tour živnostenskému úřadu přerušení živnosti provozování cestovní kanceláře - pořádání zájezdů pro období od 01.03.2021 do 31.05.2021. „V tomto období cestovní kancelář nemůže koncesovanou živnost provozovat a zájezdy prodávat, a to ani s využitím dříve vystavených poukazů na zájezd (voucherů) jako platebního prostředku,“ dodal již dříve Frček Blesk Zprávám.

Nicméně to vypadá, že mají klienti konečně naději, že své peníze dostanou. „Prvním klientům cestovní kanceláře již bylo pojistné plnění vyplaceno, další nároky průběžně přicházejí a na jejich zpracování je pojišťovna plně technologicky i personálně připravena. Každý nárok je vždy individuální záležitostí,“ dodává pro Blesk Zprávy Lambert. Neprozradila ale, kolika klientů se pojistná událost přesně týká. 

Klienti ale musí svou událost nahlásit, jak zdůrazňuje Lambert, ale i oslovená právnička. „Nahlášení pojistné události je bezplatné. Pojistnou událost je nutné nahlásit prostřednictvím formuláře dostupného na webových stránkách pojišťovny,“ radí prostřednictvím Blesk Zpráv Petra Fialová z advokátní kanceláře Fialová. 

„Pro nahlášení škody je k dispozici na webových stránkách online formulář. Je zde i návodně uvedeno, jaké doklady je potřeba doložit pro posouzení oprávněnosti nároku, aby následné šetření a výplata jednotlivých plnění probíhala co nejrychleji,“ doplňuje mluvčí Slavia pojišťovny. 

Zákon udává 15 dnů, právnička zmiňuje měsíce

Podle Fialové je nyní nejschůdnější možností pro klienty právě nahlášení pojistné události. „Klienti za této situace nemají jiný vhodný a zejména účelný institut, který by mohli využít. Je zřejmé, že FIRO-tour, a.s. žádnými finančními prostředky nedisponuje, v tuto chvíli je cestovní agenturou, která zájezdy jen přeprodává, tedy samostatně neorganizuje. Jakýkoliv jiný postup vůči FIRO-tour, a.s. by byl s velkou pravděpodobností bezvýsledný,“ vysvětluje Blesk Zprávám.

Dobrou zprávou pro klienty je, že neuskutečněné zájezdy se měly konat ještě v době, kdy byla FIRO chráněná pojištěním proti úpadku. Všechny zálohy, ale i vouchery vydané loni jsou tak kryté. 

FIRO na svých stránkách o splnění podmínek k uplatnění nároku na pojistné plnění informuje. Dodává, že pojistné plnění bude poskytnuto v zákonem stanovené lhůtě. Lhůta je dlouhá 15 dní, jak upozorňuje Fialová. Myslí si ale, že vzhledem k velkému objemu pojistných událostí se může doba prodloužit - a to až do horizontu několika měsíců! 

„Pojištění pro případ úpadku se musí vztahovat na situace, kdy cestovní kancelář jednak zákazníkovi nevrátí zaplacenou zálohu či cenu plně uhrazeného a neuskutečněného zájezdu. I poukazy vystavené podle tzv. lex voucher jsou zajištěny pro případ úpadku, tedy i zde platí krytí pojištěním.  Jen je nutné pamatovat na skutečnost, že FIRO-tour, a.s. má uzavřeno zákonné pojištění proti úpadku se Slavia pojišťovnou, a.s. do 31. 12. 2020. Tedy jakékoliv uzavřené smlouvy o zájezdu po tomto datu pojištěny nejsou,“ upozorňuje dále Fialová prostřednictvím Blesk Zpráv. 

Podle informací, které Blesk Zprávy nashromáždily, se ale žádné zájezdy od začátku letošního roku přes FT neprodávaly. A to kvůli moratoriu, ale i kvůli výše zmíněným důvodům. 

Rozhodla pojišťovna? 

Naposledy nás mluvčí společnosti Lucie Frnochová informovala o tom, že jsou „otevřeny všechny možnosti“ a že se jedná i o jistém „finančním posílení“.

Zdá se tak, že pomyslné žezlo tak nyní převzala pojišťovna. „V úpadku je dle insolvenčního zákona subjekt, který zejména neplní své závazky po dobu alespoň tří měsíců po lhůtě splatnosti. Dle sdělení společnosti Slavia pojišťovna, a.s. obdržela tato několik oznámení klientů FIRO-tour a.s., kteří mají pohledávky za společností právě více než tři měsíce po splatnosti. Z tohoto důvodu pojišťovna zahájila vlastní šetření, na základě, kterého došla k závěru, že FIRO-tour, a.s. je v úpadku.  A to bez ohledu na to, že nebyl do dnešního dne u soudu podán insolvenční návrh, tedy nebyly podniknuty administrativní kroky k vyhlášení úpadku,“ komentuje oznámení pojišťovny pro Blesk Zprávy právnička.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

offline ( 17. dubna 2021 12:26 )

I kdyby zkrachovaly všechny, lidi se rozlezou po světě i bez nich. Proto je třeba držet hranice zavřené a nikdo nikam.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa