Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 9°C

Češi řeší dárky v hypermarketech: Zájem je o hračky, oblečení, elektro i vánoční dekorace

Autor: ula - 
21. listopadu 2020
05:30

Od středy začalo platit opatření o omezení plochy na zákazníka. Každý člověk musí mít pro sebe 15 metrů čtverečních. Do některých obchodů se zákazníci nedostanou bez nákupního vozíku. Přesto většina obchodů zůstává zavřená. Lidé tak začínají vánoční dárky nakupovat v hypermarketech. Některé kromě potravin a drogerie nabízí také oblečení, hračky či elektroniku. Některé řetězce Blesk Zprávám potvrdily, že zájem o toto zboží se zvedl o desítky procent. Lidé také více než kdy jindy nakupují vánoční dekorace, zřejmě s představou, že Vánoce stráví většinou doma.

MInistr zdravotnictví Jan Blatný (za ANO) České televizi uvedl, že na Vánoce by Česko mohlo být ve třetím z pěti stupňů protiepidemického systému (PES). V tom jsou s omezením počtu nakupujících otevřené i další obchody a restaurace. Na páteční vládní tiskové konferenci s vicepremiérem Karlem Havlíčkem (za ANO) skloňovali dokonce termín 30. listopadu.

Momentálně jsou otevřené obchody s potravinami, drogerie a lékárny. S blížícími se Vánocemi už ale Češi začínají shánět dárky. Ti, co je nenakupují na internetu, je nyní pořizují právě v hypermarketech. Některé z nich totiž nabízejí hračky, oblečení, knihy, psací potřeby nebo i elektroniku.

„Registrujeme zvýšený zájem zákazníků právě o tyto produkty, jako je oblečení, hračky nebo domácí potřeby. Vzhledem k tomu, že nyní máme na oblečení i hračky slevy, tak zájem zákazníků je o to vyšší. Nárůst je u těchto položek o desítky procent,“ řekl Blesk Zprávám Václav Koukolíček, tiskový mluvčí řetězce Tesco, a dodal: „Lze očekávat, že lidé je nakupují už jako vánoční dárky, protože chtějí mít jistotu, že budou mít dárky včas.“

Koukolíček dále uvedl, že při uzavření obchodů v neděli registruje Tesco zvýšený zájem zákazníků v pátek, sobotu a pondělí. „Nejvíce zákazníků pak chodí v sobotu, naposledy to bylo až o 50 % více ve srovnání s běžnou sobotou v nouzovém stavu,“ dodal Koukolíček.

Roste zájem i o úklidový a kancelářský sortiment

„Prodeje non-food zboží v Bille v posledních 5 týdnech rostou. V meziročním srovnání je nárůst až čtvrtinový,“ potvrzuje zájem o jiné zboží, než jsou potraviny a drogerie, i manažerka korporátní komunikace řetězce Billa Dana Bratánková.

Podle Lutfie Volfové z Oddělení externí komunikace Globus ČR v řetězci lidé nejvíce nakupují hračky, elektro a vánoční dekorace. „Je ale také zvýšený zájem o sortiment potřebný k výmalbě interiérů, úklidový sortiment a o kancelářské potřeby,“ dodává Volfová. Dále potvrdila, že v sobotu a v pondělí zaznamenávají hypermarkety vyšší návštěvnost zákazníků.

To potvrzuje i Tomáš Kubík, tiskový mluvčí Penny Marketu: „Vývoj počtu zákazníků tuto sobotu kopíroval situaci z minulého a předminulého víkendu. Došlo k nárůstu návštěvnosti přibližně o 10 procent. V ostatních dnech v průběhu týdne naopak zákazníků chodí méně než obvykle a nakupují větší objemy.“

Video  Otevření obchodů do 23 hodin i změnu zákazu vycházení: Blatný a Havlíček o rozvolnění v ČR 
Video se připravuje ...

Větší zájem o vánoční dekorace a alkokohol

Některé hypermarkety zaznamenávají i vyšší poptávku po vánočním sortimentu a to vyšší než v uplynulých letech.

„Aktuálně zaznamenáváme zvýšenou poptávku našich zákazníků po vánočním sortimentu, tzn. vánoční dekorace, venkovní i vnitřní osvětlení. S ohledem na blížící se Vánoce roste poptávka i po hračkách,“ řekla Blesk Zprávám Renata Maierl z Kauflandu.

„Zaznamenáváme letos zvýšený zájem o vánoční dekorace mnohem dříve než v uplynulých letech. Domníváme se, že zákazníci plánují strávit vánoční svátky ve svých domovech, a tak si je chtějí více nazdobit. Co se týká vánočního zboží, tak tento týden konečně zákazníci začali nakupovat cukrovinky spojené s Mikulášem a také vánoční kosmetické balíčky. Začíná se projevovat i mírně zvýšený zájem o dárkové kazety alkoholu,“ říká k nákupům na Vánoce Volfová z Globusu.

Opoziční politici ve Sněmovně kritizovali vládu, že zatímco v řetězcích si Češi hračky a další nepotravinové zboží nakoupit můžou, ve specializovaných obchodech českých živnostníků ne. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) pak opakovaně zmínil, že zatímco hypermarketům mírně roste prodej ostatního zboží, hlavní nával zájemců je v e-shopech.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa