K moři do Chorvatska koridorem. Papež popsal zmar i naději cestovek v krušných časech
Pandemie covid-19 se nejvíce podepisuje na cestovním ruchu. Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch dnes naznačil, že otevření hranic není otázka týdnů ani měsíců. Jeho prohlášení děsí samozřejmě české cestovní kanceláře a agentury. Ty navrhly vládě zřízení speciálních koridorů do zemí méně zasažených koronavirem, jako je např. Chorvatsko, aby tam případně Češi mohli odjet na dovolenou. Informaci přinesla Česká televize. Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří a agentur ČR v rozhovoru pro Blesk Zprávy uvedl, že cestovky žádají o pomoc stát několik týdnů, ale bez odezvy. Reakce na koridory jsou podle něj velmi opatrné.
Jak jsou na tom nyní české cestovní kanceláře. Nebudou muset vyhlásit úpadek?
To se nedá zatím předjímat, ale situace je velmi těžká. Pokud to bude trvat ještě nějakou dobu, tak se s takovou věcí dá počítat, protože hotovost, kterou disponují cestovní kanceláře, je nízká a jejich šance na získání bankovního překlenovacího úvěru za normálních podmínek, bez pomoci státu, je v podstatě nulová.
Požádaly cestovní kanceláře o pomoc stát?
My žádáme stát o pomoc už několik týdnů. Zatím bez jakékoliv odezvy. Covid 1 a Covid 2 znamenal pro cestovky absolutně nulovou šanci. Cestovní kanceláře a agentury, které požádaly v rámci Covidu 1 a 2 , nedostaly ani jednu kladnou odpověď. Takže ty takzvané miliardy, které se tady přehazují vzduchem, tak se cestovního ruchu pravděpodobně nedotknou.
Letošní dovolenou pravděpodobně strávíme v Česku. Mohly by se cestovky přizpůsobit?
Ony by se rády přizpůsobily, ale není na to prostor, protože pokud potřebujete nějaký hotel v Česku, prostě si tam zavoláte, popřípadě se podíváte na rezervační systém. Málokdy k tomu využijete cestovní kancelář, pokud si cestovka nenajde nějakou další přidanou hodnotu, kterou by vám k tomu dala. To znamená, že pro nás jako pro cestovní kanceláře je tu velmi malý prostor. Samozřejmě jsou tu specialisté, kteří se na tuzemské zájezdy specializují řadu let, ti mají své pozice, kapacity a ti budou úspěšní. Ale ti, co se soustředili na cesty ven, nemají šanci na ty kapacity v tuhle chvíli sáhnout.
V ČT hovořila mluvčí cestovní agentury Invia o stornech zájezdů za miliony. Můžete už i vy vyčíslit ztráty?
Ztráty se poznají ve chvíli, pokud lidé, kteří souhlasí s poukázkami na budoucí zájezdy, budou cestovat nebo nebudou cestovat. Pro nás jsou to teď spíše ztráty provozní, anebo ztráty z neuskutečněných cest v konkrétním termínu, ale do budoucna se uvidí. Agentury jsou na tom hůře z toho pohledu, že jejich provize přichází až po realizaci zájezdu, to znamená, že pokud měl někdo cestovat v květnu, vzal si voucher a vycestuje až příští rok v květnu, tak profit, který by měla mít agentura letos, bude mít až příští rok, takže její hotovost je v tuhle chvíli velmi ohrožená.
Koridory do méně postižených zemí
Vy jste přišli s nápadem na speciální silniční koridory, o co se se přesně jedná?
My vycházíme z předpokladu, že jsou v Evropě, především v té Východo-jižní Evropě z hlediska výskytu koronaviru země, které jsou na tom podobně jako my, je to např. Slovensko, Maďarsko, Slovinsko, Chorvatsko, Černá Hora, popř. Bulharsko. Doufáme, že se lepší situace i v Rakousku. A to jsou země, které by mohly poskytnout dovolenou nejen pro naše klienty, ale i klienty z Česka, protože předpokládáme v tomto paritu. To znamená, pokud by Slováci souhlasili s tím, že Češi mohou na slovenské území za určitých podmínek vycestovat, tak předpokládám, že by Slováci cestovali k nám, stejně tak Rakušáci nebo Maďaři.
Co se týká Chorvatska, tak to je řadu let pro Čechy destinace číslo jedna, Chorvati nás považují za velmi dobré partnery a v případě, že bychom byli schopni zajistit koridor do Chorvatska pro ty, kteří chtějí jet vlastním autem, popř. vlakový koridor nebo letecký koridor, předpokládám, že by to mohla být země, která by mohla být klíčovou pro tuto sezónu.
Jak by to fungovalo v letecké dopravě?
Pokud by se jednalo o přímé lety, tak tam nevidím žádný problém. Pokud by se země dohodly na výměně turistů za určitých podmínek, např. že by ti lidé měli negativní test na koronavirus ne starší než deset dnů, tak by ta letecká doprava mohla fungovat dobře. Mohlo by se létat do Splitu, do Dubrovníku, nebo do Záhřebu ve vyšší frekvenci a z několika větších měst – Brno, Ostrava, Praha.
Jaké by to byly podmínky, za kterých by lidé mohli do zahraničí vycestovat? Byť tedy ta otázka zní jako za dob totality.
My se v tuto chvíli ocitáme v situaci, která v některých chvílích může připomínat totalitu, teď nemyslím politicky, ale strukturou uzavření hranic. Ten základní parametr je nezhoršit situaci s koronavirem. Vymyslet to tak, aby to riziko nákazy nebylo vyšší, než když zůstanete doma. A zároveň je tam předpoklad, aby ti lidé nemuseli po cestě zpět do karantény, protože to by cestování nemělo žádný smysl, tedy pouštět se do cest, které budou kvůli týdenní dovolené znamenat tři týdny dovolené. Je to o tom, že ministerstvo zahraničí, zdravotnictví a ministerstvo pro místní rozvoj by měly vytvořit určitou skupinu lidí, která by zapracovala na parametrech, které by dohoda mezi zeměmi musela nastavit, pak parametry představit svým partnerům a dohodnout se na nich. To není v rukou cestovek, to je v rukou politiků. A my o tom mluvíme teď, protože si myslíme, že je správný čas na toto téma začít jednat a začít parametry budovat a dosáhnout toho, abychom v polovině července mohli tyto cesty realizovat.
Máte nějakou odezvu ze strany vlády?
Reakce máme velice opatrné, protože se nikomu do toho nechce. Ale my víme, že ten okamžik, kdy se do toho někomu bude chtít, stejně nastane a my bychom byli rádi, aby se ta situace nepročekala. Ono je něco jiného, když v první fázi do té země pojedou jenom Češi, kdy nebude nebezpečí, že by nějaký Němec nebo Francouz něco přinesl. My jsme na tom velmi dobře, neznamenáme pro žádnou zemi nebezpečí. To vyjednávání naší vlády v tuhle chvíli může být daleko jednoduší než za dva za tři měsíce, až to napadne mnoho zemí.
Papež: Země nápady vítají
Máte reakci z konkrétních zemí?
Tam máme velmi pozitivní reakce, zejména těch partnerských asociací, které řeší cestovní ruch v dané zemi, protože i ony řeší stejný problém – nedostatek klientů. Země jako Chorvatsko, které jsou na ruchu závislé a jakékoliv hledání cesty z bludného kruhu je pro ně v tuto chvíli vítané.
Do jakých dalších zemí by mohli Češi cestovat?
Myslíme si, že stejný model se dá aplikovat i na vzdálenější země, kam se dá dolétnout bez mezipřistání, koridor by se mohl otevřít do Vietnamu, Thajska, velmi rádi bychom byly za Spojené arabské emiráty, které nabízejí velké možnosti pro české turisty, ale tam je to velmi složité s postojem vlády, která je velice striktní a hranice jsou neprodyšné, ale uvidíme, zda se to změní. Takové destinace mohou být v jiných částech světa, ale tyto jsou první, které nás napadly. Dále by mohly být např. Maledivy.
Cestovky sem jako první natahaly koronavirus během lyžovaček jak z Itálie, tak z Rakouska a teď chystají pod heslem "Business nade vše" druhé kolo. Doufám, že v této zemi má někdo rozum a ten hazard jim přiškrtí.