České dráhy tratí miliardy, krvácí i další dopravci. Svaz průmyslu: Chceme plán

Aktualizováno -
3. dubna 2020
16:04
Autor: ČTK, for - 
3. dubna 2020
14:32

Koronavirová krize, kvůli které se snížily přepravy cestujících až na desetinu jejich původního počtu, způsobuje dopravcům v Česku obří ztráty v tržbách. Například České dráhy odhadují ekonomické dopady krize v řádech miliard korun. Podobná situace panuje i v dalších oblastech průmyslu. Svaz průmyslu a dopravy dnes vyzval vládu, aby ještě do Velikonoc přišla s jasným plánem, jak a s jakými podmínkami bude uvolňovat omezení přijatá v souvislosti s šířením koronaviru. „Firmy musí mít čas, aby se na obnovení chodu připravily,“ řekl na videokonferenci viceprezident svazu Radek Špicar.

V osobních vlacích Českých drah nyní jezdí zhruba desetina původního počtu cestujících. Pro dopravce to znamená obrovský výpadek tržeb. „Situace je ale stále živá, probíhají vratky časových jízdenek, redukce spojů a dalšího, takže na konkrétní vyčíslení ekonomických dopadů je ještě brzy,“ řekla ČTK mluvčí drah Gabriela Novotná. Za celou skupinu, do které vedle osobního dopravce patří i nákladní doprava a další dceřiné firmy, je však odhadla v řádech miliard korun.

Krize se totiž projevila i v dalších oblastech dopravy, nákladní ČD Cargo aktuálně řeší výpadek přeprav pro automobilový průmysl a také přeprav kontejnerů z přístavů. Propad zakázek navíc bude pokračovat, protože tuzemské automobilky, které patří k nejdůležitějším zákazníkům nákladních dopravců, prodloužily odstávku výroby minimálně do období po Velikonocích.

Propouštět se dopravci nechystají

Ekonomické dopady krize počítají i další dopravci. Například Arriva, která v Česku provozuje vlakovou i autobusovou dopravu, je odhaduje na 100 milionů korun měsíčně. Podle mluvčího společnosti Jana Holuba je nyní úbytek cestujících zhruba osmdesátiprocentní, v některých oblastech i vyšší. Stamilionové škody v dopravě očekává i Leo Express, RegioJet chce dopady krize vyhodnocovat až po ní.

I přesto žádný z velkých dopravců nechystá propouštění. Velkou část lidí podniky stále potřebují, například pro údržbu vozidel či provoz. Dalším důvodem je i nedostatek profesionálních řidičů a strojvůdců na pracovním trhu, zároveň firmy počítají s tím, že po skončení krize a uvolnění opatření budou okamžitě svůj personál potřebovat.

Částečné úspory v personálních nákladech však některé společnosti připravují. Například České dráhy, které zaměstnávají kolem 15 000 lidí, zavedly opatření, které jim umožní ušetřit částku v řádech milionů korun a zároveň si udržet zaměstnance. Po dohodě s odbory tak dráhy několika stovkám zaměstnancům budou vyplácat za dny, kdy pro ně nemají žádnou práci, 70 procent mzdy. Ve dnech, kdy pracují, však dostávají stále plnou mzdu.

Pomoc není vždy systematická, říká svaz průmyslu

O situaci v průmyslu dnes hovořil Svaz průmyslu a dopravy. „Firmy potřebují znát předem konkrétní data, kdy se budou otevírat jednotlivé provozy a služby. Vláda a další úřady musí vydat závazná hygienická pravidla pro fungování firem v době epidemie, která podniky budou moci převzít do svých vnitřních předpisů. Vláda by také měla zajistit dostatek ochranných prostředků,“ uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.

Po Velikonocích už podle něj nastane vhodná doba pro alespoň částečné uvolňování těchto opatření a pro restart ekonomiky.

„Je dobře, že se vláda snaží podnikatelům pomoci. Ne vždy jsou ale opatření systematická či dořešená. Chceme, aby kroky na podporu firem a ekonomiky byly domyšlené do detailu a vyhlašovány včas,“ upozornil Hanák.

Svaz nechce opakování příkladu programu záruk Covid II, kdy nebyla do poslední chvíle známá finální podoba formulářů nutných k podání žádosti a jejich detailní parametry. „Stále také nemáme plně funkční program na podporu úvěrů pro velké firmy nad 250 zaměstnanců či podnikatelské subjekty v Praze,“ doplnil Špicar.

Video Babiš v Blesku: O návratu k normálu, otevření škol i možném odkladu EET - Blesk TV

krapotkin ( 3. dubna 2020 16:27 )

No bóže, tak si management sníží obrovské platy.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud