Komentář: V Troji spadla lávka s lidmi do Vltavy. Kdy začnou padat i mosty?
Když jsem viděl rozlomenou lávku, která o víkendu spadla i s lidmi do Vltavy, zabrněly mě nejen nohy. Po lávce spojující Císařský ostrov s Trojou jsem občas chodil, takže jsem to mohl být i já. Teď mě ale nejen nohy brní ještě víc. Ani po pár dnech ani netušíme, proč se frekventovaná lávka zřítila do vody a kdo za to může. Zato víme, že v Praze máme v podobném stavu téměř polovinu mostů a lávek.
A taky víme to, že do mostních konstrukcí prý Praha investovala přes miliardu korun, takže se nemusíme moc bát. Aspoň to hned pohotově oznámil pražský radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD. Až se s někým do Vltavy pro změnu propadne lávka v Radotíně nebo u železničního mostu, které chce Praha najednou radši zavřít, může se během letu do studené vody uklidňovat Dolínkovou miliardou. Určitě ho zahřeje.
Najít viníka zřícení lávky je určitě odborná technická záležitost. Právě o to se teď budou pokoušet v nedaleké trojské betonárce, kde kusy lávky znovu poskládají a zkusí zjistit, co se stalo. Konstrukce z roku 1984 totiž už prošla opravou a podle některých odborníků byla na hranici životnosti, byť se původně stavěla na delší dobu. To se ale stavěly i paneláky, a některému taky občas taky upadne balkon.
Lávku permanentně elektronicky hlídali i odborníci, ani ti z ní neměli moc bezpečný pocit. Ironie navíc je, že stav lávky naposled zkoumal oficiální posudek jen před třemi týdny a i podle něj se měla dál klenout nad Vltavou. Posudek proto teď chce přezkoumat pražská primátorka Adriana Krnáčová z ANO. V moři posudků totiž experti někde evidentně udělali chybu, která někoho mohla stát i život.
Ještě líp než někteří pražští politici se ale k nehodě, při níž se vážně zranili dva lidé, postavila Technická správa komunikací (TSK). Právě ta má lávky a mosty na starost. Už v roce 2014 řekla, že jsou lana lávky zrezlá jak starý moskvič. A teď pro jistotu odmítla potvrdit, jestli měla už v roce 2011 zprávu o tom, že nás právě teď něco podobného v Troji čeká, protože lávka sotva drží nad vodou.¨
„Je posudek a jsou zprávy. To nebyl posudek. Ale k tomu se vůbec nebudeme vyjadřovat,“ rozptýlila pochybnosti veřejnosti mluvčí TSK Barbora Lišková. Dobrá veřejná práce. Po jejím vyjádření aspoň dočasně odvolali šéfa mostařů TSK Jana Zemánka. Těžko proto říct, co jsou v Praze ještě zprávy a co už posudky. Evidentně ale máme obojího tolik, že by se po nich dalo přes Vltavu chodit bezpečněji než přes lávky, jejichž bezpečnost mají posuzovat.
A mimochodem: jak už to bývá, kvůli zprávě o pádu trojské lávky se vyrojily zprávy další. Třeba ta, že navzdory miliardě od města nebudou tramvaje brzy smět na Hlávkův most. A že pád do Vltavy možná čeká i unikátní Libeňský most. Ten politici nechali tak zničit, že vlastně půjde spíš o vysvobození. Jen by nás tentokrát mohli zkusit informovat, až to nastane. Pro jistotu.
Každý, kdo říká že neví proč to spadlo je darebák, kterému jeho těžká profesionální deformace velí zatloukat a mlžit i o zcela zjevné věci, což je v tomto případě jasný fakt, že došlo k přetržení nosných lan. A ta se přetrhla proto, že zrezatěla. Že železo rezatí ví každý. Ví to konstruktér, stavitel i údržbář. Ale všichni na to sra li a teď se klepou, na koho se hodí vina. Tak mlží a zatloukají, ale hajzlové jsou to všichni, místo, aby to zavčas řešili, se starali akorát o svoje alibi.