Mluvčí záchranky o frmolu na dispečinku: Denně až 700 hovorů. O Vánocích počty stoupají. Proč?

Video se připravuje ...
Autor: Bára Holá - 
20. prosince 2024
05:00

Pražská záchranná služba je nejvytíženější středisko v republice. Denně operátoři vyřizují stovky hovorů. Jak náročná je práce záchranářů? Proč počty telefonátů i výjezdů během Vánoc stoupají? A zneužívají lidé záchranou službu? Nejen o tom v epicentru Báry Holé mluvila mluvčí a vedoucí operátorka Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy Jana Poštová.

Až 700 volání za 24 hodin na tísňovou linku 155. Taková je každodenní realita na dispečinku pražské záchranky. Operátoři se nezastaví. Na místě je profesionalita, zodpovědnost, chladná hlava.

V období předvánočního času, je to ještě intenzivnější. Dlouhodobě vlastně statistický, víme, že zhruba tak od toho 15. prosince ten počet tísňových volání a samozřejmě i výjezdů poměrně výrazně stoupá, tak k tomu také přistupujeme v rámci posílení provozu i posílení dispečinku,“ uvedla Poštová s tím, že počet denní výjezdů se pohybuje okolo 400 za 24 hodin, během Vánoc je to zhruba až 450 výjezdů.

Volající jsou naše oči i ruce

V tom zbytku jsou i volání jiného charakteru a mimo jiné také zhruba 10–15 % volání, které dokážou operátoři vyhodnotit nebo respektive vyřešit poskytnutím rady o obvyklém postupu, to znamená, že na místo ta záchranná služba nevyjíždí. Není tam indikace pro výjezd záchranky a v podstatě radou, co se obvykle dělá v takové konkrétní situaci, ten telefonát vyřeší a namísto posádka nevyjíždí,“ dodala Poštová.

Dále upozornila na to, že vyhodnotit situaci kdo opravdu sanitku potřebuje a kdo ne, není rozhodně jednoduchá.

„Máme na to kritéria a parametry, koneckonců i legislativní, to znamená, vždycky je to na rozhodnutí toho operátora, který se rozhoduje na základě informací, který mu ten volající poskytuje. Je to samozřejmě velmi těžké, protože vy toho volajícího nevidíte a vy ho pouze slyšíte, jsou hodny vaše oči i vaše ruce. Vy jste profesionál, který kdyby byl na místě, tak udělá, co je potřeba, ale máte jenom toho volajícího, kterého musíte přesvědčit, aby dělal to, co potřeba je,“ dodala vedoucí operátorka ZZS HLM.

Zneužití se trestá

Řeč v Epicentru přišla i na zneužívání či nadužívání sanitek. Rozhodně podle Poštové neplatí to, že pokud si zavoláte sanitku, dostanete se na urgentním příjmu dřív na řadu. Pražská záchranka reaguje i na podněty volajících, kteří potřebují pouze dopravit k lékaři.

Proto jsme zřídili naši vlastní zdravotnickou dopravní služby. Kdy právě ty nízko naléhavostní výjezdy, kde není nutné poskytnout před nemocniční péči, ale de facto pouze transportovat toho člověka k nějaké následné péči do nemocnice. V tuto chvíli, máme čtyři přes den, dvě na noc. Jsou velmi, velmi efektivně využívány a navíc to odleví těm super specializovaným záchranářským posádkám,“ uzavřela Poštová.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa