Sociolog Prokop o českém školství: V čem vidí největší problém?

Video se připravuje ...
11. září 2024
15:00

Problematická struktura českého školství patří mezi klíčová témata nadcházejících krajských voleb. Rozdíly v kvalitě vzdělávání mezi regiony se nadále prohlubují. Co s tím? Nejen na to se v Epicentru ptala sociologa a zakladatele PAQ Research Daniela Prokopa, Pavlína Horáková. 

České školství sociolog hodnotí jako průměrné. Kdyby ho měl oznámkovat jako ve škole, vychází mu jasný „trojkař“. Jednoduše řečeno v kontextu známek by to mohlo být mnohem lepší.

Sociální nerovnosti

V té škole máte různé předměty, v kterých si vedeme relativně dobře a v některých velmi špatně. V čem si vedeme špatně, že nám velká část  vzdělávání zaostává, máme velké sociální nerovnosti. Je velký rozdíl mezi tím,  jakou úspěšnost mají žáci z dobrého prostředí, vzdělaného, bohatého prostředí, a naopak žáci z chudšího, méně vzdělaného prostředí,“ uvedl v úvodu Epicentra pro Blesk zprávy sociolog Prokop.

Systém, který se těžko řídí

Jeden z největších problémů je podle Prokopa v tom, že v některých regionech je relativně malá účast už na předškolním vzdělání, kde by právě děti ze sociálně slabšího prostředí mohly dohnat určitý handicap.

Na to navazuje základní školství, jehož hlavní problém je, že je strašně roztříštěno, máme 4500 škol zhruba a ty školy řídí 2600 zřizovatelů, takže to je takový systém, který se velmi těžko řídí a obrovsky se liší ta kvalita škol. Některé školy jsou velmi malé, některé školy jsou takové zbytkové, že to je to pro ty děti, které jsou odsunuty ze vzdělávání, takže systém je velkmi  roztříštěný systém a generuje obrovské náklady v řízení i v tom, že každá škola samozřejmě má vlastní školníky, správu budovy a podobně a naopak jako těžko říditelná. Ty ředitelé v tom nemají podporu, protože nemají nad sebou někoho, kdo by jim radil,“ vysvětli Prokop s tím, že pomyslný trychtýř přichází se středním vzděláním.

Trychtýř uprostřed vzdělávací soustavy

30 % dětí zhruba nebo 35 se dostane na všeobecné střední školy. Je tam obrovská soutěž o ty střední školy všeobecné a je to paradoxní, protože potom na vysoké školy chodí 55 % ročníku, takže mnohem víc, než chodí na ty všeobecné střední, které slouží k té přípravě, takže ty střední školy  nedokážou připravit  děti na ty vysoké školy,“ uvedl sociolog a dodal, že velkou neúspěšnost máme i na školách vysokých.

Problém v každém kroku

Nedostupnost středních škol, to uzavření toho trychtýře uprostřed vzdělávací soustavy působí takovou jakoby extrémní soutěživost a to, že jde v tom školství o přípravu na testy a podobně místo toho obsahu, takže v každém tom kroku toho vzdělávání je nějaký velký problém systémový, který musíme vyřešit,“ uzavřel Prokop.

UFO1 ( 18. září 2024 10:28 )

👍

UFO1 ( 18. září 2024 10:28 )

Tak nějak v tom, že se neučí, máme 18. Září a žactvo pochoduje v ulicic h, žáci a studenti nemaji ve školách nastavené mantinely a učitelé jsou málo chytří ...

Jan Reichardt ( 16. září 2024 17:09 )

Dcera dělá nepedagogickou pracovnici v jedné soukromé střední škole. V rámci zvýšení kvalifikace si udělala pedagogické minimum a může vyučovat. S platem je spokojená. Škola nemá žádné problémy. Čím to je?

Kesitnarf Satim ( 11. září 2024 20:25 )

Ti internetem vymytý mozky se stejně už nic nenaučí. Všichni chtěj bejt influencátoři.🤡

Uživatel_5313099 ( 11. září 2024 18:28 )

Ukrajinizace školství a další peníze turistům. To je problém.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa