Reklamy už je příliš: „Z měst se staly katalogy,“ říká architekt a volá po regulaci
Česká města se postupně snaží regulovat takzvaný vizuální smog. S reklamou v ulicích se aktuálně chystá zatočit i hlavní město. Zatím pražský magistrát vytvořil pravidla označování provozoven v památkové rezervaci. Podle Václava Cinágra z platformy Vizuální smog v Plzni je to nejlepší možný začátek, jak zabránit tomu, aby se z města stávalo panoptikum.
Paralela s běžným smogem, který působí na lidské zdraví, je podle Cinágra zcela na místě: „Město se dusí pod nánosem reklamy a nemůže se volně dobře rozvíjet. Stává se z něj katalog, panoptikum. Reklamy se přebíjejí jedna přes druhou.“
Tyhle faktory pak mají vliv na pocit bezpečí a kriminalitu ve městě: „Existuje teorie rozbitého okna. Ve chvíli, kdy je na ulici rozbité okno, objeví se tam graffiti nebo je tam špína a neřeší se to, přibyde brzy další rozbité okno a lidé se tam nebudou cítit dobře,“ vysvětluje teorii Cinágr. Dodává také, že ve velkém množství veškerá reklama ztrácí na efektivitě: „Je omezené množství informací, které může lidský mozek zpracovat. Zmenšení reklamních ploch znamená, že se stanou lukrativnějšími.“
Opatření, která nyní vytvořila Praha, považuje za jeden z prvních kroků: „Začíná u svého majetku, u svých institucí, u svých firem a nastaví tu cestu. Další cestou je samozřejmě o tom přesvědčit i ty soukromé provozovatele a majitele,“ počítá Cinágr se vznikem pomyslného manuálu dobré praxe provozovatelů. „Přehnaná reklama vadí úplně každému, jen ne každý o ní ví,“ dodává s tím, že když například přejedeme hranice s Německem nebo Rakouskem, všimneme si markantního rozdílu.