Divoký západ, hasiči i youtubeři: Jaké typy táborů letos „frčí“?
O prázdninách v Česku „rozbije“ stany 3800 letních táborů a předpokládaný počet dětí, které na tábor vyrazí, je 234 tisíc. Vyplývá to z výsledků šetření České rady dětí a mládeže. Oblíbené jsou tematické tábory, mezi nejčastější motivy patří historie. Zaměření souvisí také s tím, kdo tábor pořádá, např. hasiči či záchranáři.
„V Česku je 700 pořadatelů, kteří budou v roce 2016 organizovat 3800 letních táborů. Dominantním pořadatelem podle právní formy jsou spolky dětí a mládeže (60 %), dále domy dětí a mládeže a střediska volného času (DDM, SVČ), (30 %) a podnikatelé (živnostníci a obchodní společnosti, 10 %),“ řekl Blesk.cz Aleš Sedláček z České rady dětí a mládeže.
Táborové základny jsou rozprostřeny ve všech krajích ČR. Oblíbenými destinacemi, mírně vybočujícími z průměru, jsou jižní Čechy, Moravskoslezský, Pardubický, Královéhradecký a Jihomoravský kraj.
Počet táborů roste
Největším pořadatelem letních táborů je Junák – český skaut, pořádající se svými pobočnými spolky 1042 táborů. V roce 2016 je očekávaný celkový nárůst počtu táborů 20 % oproti roku 2015. Předpokládá se, že počet dětí na táborech v roce 2016 bude 234 000. Průměrný počet dětí na jeden tábor je 45. Spolky pořádají spíše tábory do 30 dětí, ostatní pořadatelé naopak větší. To souvisí i s vlastnictvím táborové infrastruktury a pořádáním tzv. táborů na zelené louce, které jsou zpravidla menší.
Nejčastějšími účastníky jsou děti ve věku 9–10 let. Zastoupení chlapců a dívek je vyvážené. Nejčastěji jsou organizovány tábory v délce dvou týdnů.
Za kolik na tábor?
Průměrná cena tábora v roce 2016 je 2000 Kč na týden. Cena se liší podle pořadatele. Tam, kde jsou do organizace tábora zapojeni dobrovolníci a tábor pořádá nezisková organizace, jsou ceny nižší. Mohou se dostat až na polovinu průměru, obzvláště u táborů, které trvají déle. Rozhodujícím faktorem ceny je většinou zázemí tábora a náročnost táborového a programového vybavení.
Pokud jsou tábory dotovány, například obcemi či ministerstvy, pak dotace činí v průměru do 20 % celkové ceny tábora. Některým rodičům pak přispívá i zaměstnavatel, odbory nebo zdravotní pojišťovny.
Pořadatelé se snaží neustále inovovat a zaujmout děti i jejich rodiče. Inovace může spočívat například v zavedení online přihlašování, zapojování mladých účastníků do přípravy a realizace tábora nebo v rozšíření cílové skupiny účastníků. „Nově se také rozrůstá nabídka příměstských táborů, kam rodiče děti ráno vodí, odpoledne si je vyzvedávají. Jejich oblíbenost roste a jejich hlavními organizátory jsou především domy dětí a mládeže,“ uvedl Poláček.
Indiáni, hasiči i youtubeři
Oblíbená témata táborových her se v organizacích dětí a mládeže drží dlouhodobě. Stále oblíbená jsou dobrodružná putování, historické příběhy, Divoký západ, Vikingové, pravěk apod. U tradičních organizací pak zaměření tábora odpovídá i povaze této instituce, jako jsou např. hasiči, záchranáři nebo policisté.
Komerční pořadatelé, kteří potřebují zaujmout veřejnost, jež nemá zkušenost z celoroční činnosti oddílu, volí atraktivně vypadající motivy jako například YouTube, army, jazyková příprava, moderní tanec nebo počítače.
Většina (80 %) pořadatelů si uvědomuje vzdělávací rozměr tábora a uvádí, že cílem je posílit týmovou spolupráci, samostatnost, osobnost účastníka, osvojení ekologického smýšlení, trénink v první pomoci nebo rozvoj pohybových dovedností.
Jak poznat, že jste poslali dítě na tábor, který vyhovuje zákonné vyhlášce? Zjistíte v našem studiu: