Po výměně už proslulých vodě neodolných kabelů v tunelu Blanka má investor stavby zřejmě další velký problém. Redakce Blesku má k dispozici dopis Českomoravské asociace dopravního značení (ČMADZ) adresovaný na ministerstvo dopravy, který varuje před dopravními knoflíky instalovanými na českých silnicích. Mimo jiné i po celé délce tunelu Blanka. Má jít o padělky, které prý byly vyrobeny bez potřebné certifikace. Pokud by se celé obvinění ukázalo jako pravdivé, musely by knoflíky vyměnit, což by znamenalo jediné – rozpárat asfalt po celé délce tunelu Blanka. A pak asi můžeme na brzké otevření tunelu zapomenout… Jejich složitá výměna by tak znovu posunula termín otevření a vyšla by na desítky milionů korun.

K čemu slouží?

Každý litinový knoflík váží kolem 2,5 kg a vyjde na pět set korun. Jen v tunelu Blanka jich je instalováno více než tři tisíce. Řidičům pomáhají lépe se orientovat na silnici, jsou totiž viditelné na vzdálenost 300 metrů, a to ve tmě i za zhoršených klimatických podmínek.

Kdo je tam dal?

Dopravní knoflíky do tunelu Blanka nainstalovala společnost Eurovia, které je jako subdodavatel dodala firma NVB Line, s. r. o., z Otrokovic. Ta je údajně sama vyrábí. Jenže… K výrobě některých typů, které jsou zasazené v českých silnicích, prý nemá souhlas originálního výrobce, společnosti Ennis-Flint, která sídlí ve Spojených státech a která má na tento druh dopravního značení dokonce patent.

Na padělky upozornili magistrát

Zpráva asociace upozorňuje, že se jedná o padělky, které na silnicích nemají co dělat. Pražský magistrát byl prý jako zadavatel a investor tunelu Blanka na problém upozorněn. Zabýval se jím Odbor strategických investic, který si od dodavatele, společnosti Eurovia, vyžádal certifikáty pravosti. Ta je sice předložila, nicméně dopis šéfa ČMADZ, Milana Jagoše, zaslaný na ministerstvo dopravy pravost certifikátů zpochybňuje: „S největší pravděpodobností se jedná rovněž o podvrh.“

Tají certifikát pravosti

Jednatel společnosti NVB Line, s. r. o., Ivo Balusek, Blesku slíbil zaslání certifikátů, na základě kterých dopravní knoflíky vyrábí. Nakonec poslal jen doporučení, abychom se obrátili na společnost, která je vydala. Certifikační společnost se sídlem ve Velké Británii ale tyto informace kvůli ochraně osobních údajů nesmí sdělovat. Jednatel firmy Ivo Balusek už pak dále nereagoval ani na žádost Blesku o koupi jednoho kusu dopravního knoflíku.

Můžou ohrozit řidiče!

„Pokud se prokáže, že se jedná o falzifikáty, měl by je jejich dodavatel na vlastní náklady odstranit a nahradit výrobkem schváleným. Pokud v provozu zůstanou, můžou ohrozit bezpečnost účastníků provozu,“ řekl pro Blesk Milan Jagoš, předseda Českomoravské asociace dopravního značení.

Fotogalerie
8 fotografií