Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 22°C

19. července 1989: Náhradní díly sváží taxíky

 (Autor: zb - ilustrační foto)
Autor: ČTK, rum - 
19. července 2009
05:00

Jízdní kolo Favorit bylo vrcholem cyklistického luxusu. Jeho rokycanský výrobce se proto »pochlapil« a pro rok 1989 se rozhodl vyrobit o čtyři tisíce kol více, než určil plán. Mělo to ale malou chybu – kola nebylo z čeho vyrábět.

Podle plánu měli v rokycanském Favoritu vyrobit 68 tisíc kol, ale přišel nový ředitel, postavil dělníky »do latě« a rozhodl se dodat do prodejen rovnou 72 tisíc kol.

„Začali jsme napravovat chyby v řízení a obnovovat pracovní kázeň a rytmus,“ informoval před dvaceti lety ředitel závodu Jan Hošek. Jenže jen ukáznění pracovníci na překračování plánu nestačí...

„Máme 120 dodavatelů, dvacet z nich je problémových. Například první materiál na převodníky přišel v červnu, trubky v dubnu. Vypadávají i dodávky ze zemí RVHP – přesmykače z Polska, dynama z NDR,“ vypočítával potíže komunistického systému hospodářství Hošek. Sám ale přistoupil k inovačnímu postupu. „Zaměstnáváme trvale pět taxíků, které svážejí nezbytné součástky. I tak je situace napjatá, někdy máme zásoby jen na 15 minut výroby,“ upřesnil Hošek. To byl nápad! Taxikáři jako zachránci socialistického zásobování!

Zítra: Meruňkáři rejžují na Pražácích

xyxo ( 20. července 2009 15:48 )

ano, mas pravdu, "zohnat" favorit bol problem, ale nakoniec ho zohnal kazdy, kto ho chcel, ja som som nim bol obdarovany jedny vianoce. Je pravda, ze aj na tu dobu bol relativne drahy, ale podla mna bol aj kvalitny. Co z toho, ze dnes si v ktoromkolvek hyper a super a neviem co markete kupite nejaky bicykel, ked jeho kvalita je uboha?

gogo ( 19. července 2009 09:25 )

protože se z důvodů chybějících valut nedovážela žádná kola ze západu a Rokycany nemohly přes veškerou svoji snahu (72 000 kol ročně) poptávku na Československém trhu zcela uspokojit. Když se podařilo vysněného "Favorita" koupit, byl to pro dotyčného na dlouhou dobu svátek a důvod k radosti na rozdíl ode dneška, kdy si koupí libovolné kolo v marketu a k tomu třeba pět kilo brambor a televizi... Ale továren na jízdní kola bylo u nás více. Rokycany se specializovaly na tzv. "závodní kola" ... Jen bych chtěl upozornit, že v článku uvedené taxíky nesvážely náhradní díly, ale díly do vyráběných kol... Ale i dnes na př. ve VW v Mladé Boleslavi dováží občas v případě havarijního výpadku některé díly do vozů taxíky či aerotaxíky... Takže nic nového pod sluncem....

Zobrazit celou diskusi