30. březen 1989: Válka proti blátu

 (Autor: Archív)
Autor: red - 
30. března 2009
05:00

Výzkumný a vývojový ústav stavební společně s Inženýrskými a průmyslovými stavbami Praha dostaly zapeklitý úkol: odstranit bláto, které na komunikacích nechávají zejména stavební stroje. Výzkumníci bádali a bádali, až vybádali 13 mož-ných způsobů, jak s bahnem zatočit. A který zví-tězil? Obyčejný stěrač...


„Problém »bláto« stojí jen v hlavním městě ročně na 10 milionů korun,“ poukazovala na vážnost problé-mu agentura ČTK. Stavbaři se pokoušeli blátu čelit. Postavili množství očistných ramp, zřídili umývárny s tlakovou vodou, sami dokonce čistili zablácené komunikace. A všechno marné. Bláto vítězilo!
Všechny naděje se tak upíraly k navržené metodě – stěrači, který kopíruje tvar pneumatiky. „Soustava těchto stěračů je uchycena v rámu z ocelového plechu na autě. Pomocí vzduchového válce je při-tisknuta k pneumatikám. Při jízdě 20 km za ho-dinu jsou kola zbavena všech nečistot,“ chválila zkušební provoz ČTK.


Zdálo se, že bude bláto pokořeno, ale opět nastal problém... Nejdříve úřednický, těch papírů, co se muselo vyplnit! Trvalo to přes půl roku, a pak zase nikdo nechtěl zapůjčit zkušební vůz! Soudruzi, takhle si házet klacky pod nohy? Sériová výroba se ale nakonec rozjela. Když se ovšem dneska podíváte na silnice kolem stavebních ohrad, zdá se, že bláto opět zvítězilo!

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi