Dopravní projektant Jakub Kutílek žije v Pardubicích od dětství. Je mu 30 let a je členem Strany zelených. Kandiduje za koalici Pro otevřený kraj, ve které jsou i Piráti a hnutí Změna pro Pardubický kraj. Je svobodný a bezdětný. A také vášnivým cyklistou ze spolku Město na kole.

„Snažím se být ohleduplný, na druhou stranu na rovinu přiznávám, že když ráno spěchám na vlak, tak možná občas kolem nějakého chodce projedu příliš blízko,“ říkal Kutílek s omluvným úsměvem při představování kandidátů.

Když se během jednoho z bloků řešily „prohřešky“ kandidátů z minulosti či nejasnosti kolem jejich počínání, přišla u Kutílka řeč na to, proč dal výpověď z odboru hlavního architekta Pardubického magistrátu. Stěžoval si tehdy na náročnou komunikaci s primátorem i jeho náměstkyní, chyběla mu odborná debata. 

Dokáže se domluvit v krajské politice? „Ta situace na tom magistrátě byla, si myslím, v tomhle jiná, že já jsem vlastně stál v jiné roli, než ta politická reprezentace. Jestliže na tom kraji budu mít politický mandát, tak věřím, že alespoň tam spolu budeme jednat jako partneři a ne v nějakém nerovném postavení,“ hájil se Kutílek v debatě Blesku.

Matěj Stropnický nelétá, Kutílek ano

Během řešení dopravních problémů kraje, kterým vévodí nedostavěná páteřní komunikace – dálnice D35 –, se podstatná část debaty točila i kolem pardubického letiště. A vlekoucí se stavby nového terminálu za 256 milionů korun.

„Já si dokonce myslím, že nepotřebuje letiště vůbec, když by na to přišlo. Co se týče té osobní přepravy, já na rozdíl od našeho stranického předsedy (Matěje Stropnického) občas létám, ale nemám nejmenší problém si dojet na letiště do Prahy, do Bratislavy nebo do Vídně,“ reagoval Kutílek.

Narážel přitom i na známý postoj stranického šéfa Stropnického k létání. Právě Stropnický se letos v únoru nechal v Echu slyšet, že není normální, aby 80 procent českých občanů mohlo každý rok dosáhnout na leteckou dovolenou. Podle něj se totiž létá moc a je to nepřiměřené. On sám prý radši jezdí vlakem.

To Kutílek létání jako takové neodsoudil, proti letišti v Pardubicích si však řekl své. Vytkl mu také to, že je poměrně silně „zaříznuté“ do města a vzletové zóny omezují rozvoj města.

Když došlo na řešení dalších problémů, zmínil Kutílek jiný než jeho kolegové v debatě, do které bylo pozváno celkem devět lídrů dle výsledků průzkumu agentury Phoenix Research. 

„Já vidím problém v tom, že se nám ne vždycky úplně daří hájit veřejný zájem proti zájmu soukromému a trošku to souvisí teď aktuálně v Pardubickém kraji se  zdravotnictvím,“ uvedl Kutílek.

A přidal i konkrétní příklady. „Jednak se to týká spalovny v Rybitví, kde dokonce Město Pardubice se rozhodlo, že raději tu spalovnu odkoupí, protože se nám úplně nedaří v těch řízeních povolovacích atd. hájit ten veřejný zájem, aby ta spalovna nebyla zprovozněna v takové kapacitě. Druhá obdobná věc se týká elektrárny ve Chvaleticích, která získala nějakým způsobem povolení na údajnou ekologizaci, přičemž ta ekologizace – jediný její přínos pro obyvatele kraje bude ten, že ta elektrárna bude moci fungovat déle, než by byla mohla fungovat bez ní, takže bude dál znečišťovat to ovzduší. A tady si myslím, že krajská samospráva selhala,“ vytýkal „zelený“ Kutílek.

Jaké by zvolil řešení? „Zřejmě nejnutnější bude vyměnit osazenstvo krajské samosprávy, protože to stávající osazenstvo ten veřejný zájem nehájilo v tomhle případě,“ pobavil Kutílek současného hejtmana Martina Netolického (ČSSD).

VIDEO: Podívejte se na třicetisekundové vzkazy lídrů – včetně Jakuba Kutílka – voličům.

VIDEO: Podívejte se na záznam celé debaty Blesku s krajskými lídry, vysílané z Pardubického dostihového závodiště.

Video
Video se připravuje ...

Záznam debaty lídrů Pardubicka: Kdo zavinil dopravní kolaps v kraji? Blesk TV

Fotogalerie
33 fotografií