Bude to už pět let, co naposledy přistál concord. Známý nadzvukový letoun, kterému zlomila vaz tragická havárie v roce 2000. Kvůli nízkému zájmu o cestování nadzvukovým letadlem poslaly letecké společnosti značku Concorde k ledu. Přesto není ultrarychlé letecké přepravě úplně odzvoněno. Ve vývoji je totiž nástupce concordu, který bude dokonce dva a půlkrát rychlejší než slavný francouzský letoun! Nové letadlo se bude jmenovat A2 a cestu z Evropy do Austrálie zvládne za čtyři hodiny. Nebude přitom létat ve vzduchu, ale po oběžné dráze Země. O pohon letounu se postará motor na vodíkové palivo. Díky němu dosáhne A2 s přehledem rychlosti Mach 5 (pětinásobek rychlosti zvuku). Přitom vůbec neuškodí životnímu prostředí. Dvakrát delší než airbus Na palubě letadla se počítá se třemi stovkami míst pro cestující. Podle plánů bude nadzvukový letoun A2 dlouhý 139 metrů, což je zhruba dvojnásobek délky zatím největšího airbusu. Šířka letadla už moc extrémní není. Především kvůli vysokým rychlostem se tvar trupu upraví tak, že cestujícím bude muset stačit šířka kabiny 7,5 metru. Rozpětí křídel pak bude 41 metrů. Letadlo tak bude vypadat podobně jako starý concorde - bude velmi dlouhé a velmi úzké. Nejdražší letenky Vývoj letounu A2 se odhaduje na 13 let. Podle předběžných kalkulací spolkne kolem 22 miliard euro. Výroba letadla je součástí projektu s názvem LAPCAT, v němž se britská firma Reaction Engines pokouší vyvinout motor na vodíkové palivo, který by byl schopný dostat letoun do vysokých nadzvukových rychlostí. Projekt dotuje z padesáti procent Evropská unie. Jeden kus nadzvukové A2 se bude prodávat za zhruba 639 milionů eur. Přesný termín, kdy by letoun mohl poprvé vzlétnout do oblak z veřejného letiště, zatím ale není znám. A cena jednosměrné letenky z Bruselu do Sydney? Ta vyjde v přepočtu na 102 tisíc korun.


Tragédie concordu u soudu Při havárii concordu společnosti Air France na francouzském letišti Gonesse zemřelo 25. července 2000 113 lidí. Většina obětí pocházela z Německa. Prokurátor teď žene k soudu čtyři zaměstnance americké letecké společnosti Continental Airlines i firmu samotnou. Mají být obžalováni z neúmyslného zabití. Za smrt lidí však nemůže ani tak concord - nehodu totiž způsobila půl metru dlouhá a tři centimetry široká titanová lamela, která odpadla z letadla DC-10, jež odletělo těsně před concordem (a patřilo právě Continental Airlines). Concord na ni při startu najel, což mělo za následek poškození podvozku a vzplanutí nádrže. Piloti se s letadlem pokusili vzlétnout. Zápas ale prohráli a letadlo narazilo do hotelu poblíž letiště. Od tragédie se lidé začali concordům vyhýbat, což umocnil i teroristický útok 11. září 2001. Kvůli nízkému zájmu o concordy byl provoz těchto nadzvukových letadel v roce 2003 zrušený.