Martin s Ondrou se potkali v roce 2021 během tzv. hackathonu „Roboton“, který se zaměřoval na zlepšování budoucnosti prostřednictvím umělé inteligence. Roboton se konal u příležitosti výročí 100. výročí uvedení hry Karla Čapka R.U.R.

S dalšími kolegy v minulém školním roce jezdili po základních a středních školách, kde pořádali workshopy pro žáky a studenty od osmé třídy základních škol po maturitní ročníky.

Vzdělávací workshopy na školách

Workshopy mohly proběhnout i díky dotaci od Ministerstva kultury v rámci dotační výzvy „Kreativní učení“. „Připravili jsme program přímo pro školy, který se zabývá využitím generativní umělé inteligence pro kreativní vyjádření žáků a studentů. Probírali jsme generování textů, generování obrazů, generování hudby a obecně jsme se zabývali tím, jaké má AI výhody, rizika a přínosy,“ uvádí Martin.

„Za těch posledních 7 až 8 měsíců máme za sebou téměř sto různých workshopů nebo přednášek. Nejčastěji pro školy, ale i firmy a veřejnost. Takže se snažíme posouvat AI gramotnost všude tam, kde to je potřeba,“ popisuje Ondra. Ve workshopech se zaměřují i na učitele, aby uměli kreativní nástroje AI využívat. Přímo v rámci programu „Tvoříme s umělou inteligencí“ proběhlo 58 workshopů na 40 školách. Těchto workshopů se se zúčastnilo na 1 300 studentů a vzniklo přes 2 000 děl.

Když studenti tvoří s umělou inteligencí

Díla, která byla v rámci workshopů vytvořena, jsou vystavena v Didaktikonu v Kampusu Hybernská. Na výstavě je k vidění přes 20 nejpovedenějších obrazů, které studenti vytvořili ve spolupráci s umělou inteligencí. Na výstavě je prezentována i hudba a texty, které vznikly stejnou cestou jako obrazy.

Video
Video se připravuje ...

Ukázka z výstavy „Když studenti tvoří s umělou inteligencí“ Aignos z.s.

Jak probíhalo vytváření obrazů?

Nejpopulárnější nástroj na generování obrazu je tzv. text-to-image. „To znamená, že my napíšeme nějaký textový popis a ono nám to vygeneruje originální obraz,“ vysvětluje Ondra.

Samotné vytváření obrazu trvá pár desítek vteřin, maximálně minut. „Tam největší čas zabírá hledání přesného slovního popisu (promptu), co chceme vygenerovat. Takže někdo, kdo se trefí na první pokus a vygeneruje mu to, co opravdu chtěl, může mít obraz za pár minut. Ale sofistikovanější přístup může zabrat i hodiny. Takže to není jenom o tom, že si něco napíšu a hned mám výsledek, ze kterého se posadím na zadek, ale je to taky o postupném vylepšování,“ popisuje Martin.

Jak k AI na školách přistupovat?

Učitelé často nevědí, jak se k AI stavět. „Náš postoj je takový, že určitě by se to ve školách zakazovat nemělo, ale měl by tam být zodpovědný přístup k tomu, jak to využívat,“ uvádí Ondra.

Zároveň ale nejde o slepé prosazování této technologie. „My jsme jenom přesvědčeni, že informovanost je základem toho, abychom s technologiemi zacházeli zodpovědně,“ dodává Ondra.

Workshopy budou probíhat i nadcházejícím školním roce. Školy mohou zájem o workshopy projevit ZDE. Nadcházející workshopy budou ještě více zaměřeny na kreativní rovinu AI, přičemž umělá inteligence by neměla lidskou kreativitu nahradit, ale doplnit ji.

Video
Video se připravuje ...

Aignos - Tvoříme s AI Aignos z.s.

Fotogalerie
9 fotografií