Pražská Severka, coby sestra Severky z populárního seriálu České televize MOST!, je unikátním paradoxem. Vznikla zcela netradičně. Běžná filmařská praxe je, že filmaři zasadí děj do již existujícího, nanejvýše upraveného a přizpůsobeného prostředí. U pražské Severky na Jižním Městě to bylo přesně naopak. Nejprve ji filmaři nazdobili, aby se posléze stala skutečnou socialistickou knajpou se vším všudy – doslova skanzenem normalizační kultury.

Rok hledání a tři měsíce práce

„David Salomon, nynější majitel podniku, zde hodlal zřídit hospodu. My jsme v té době hledali prostory pro natáčení filmu Národní třída a velmi nás zaujal socialistický exteriér budovy,“ vysvětluje architekt Novotný, jak vlastně koncept jihoměstské Severky vznikal. Národní třída je film z pera Jaroslava Rudiše o „rváči z pražského sídliště“, který každý večer navštěvuje hospodu Severka. V kinech by se měl objevit ještě letos na podzim.

Vhodné prostory filmaři hledali rok. Už už se zdálo, že hledání přijde vniveč a hospoda vznikne ve filmových ateliérech. Jenže kouzlo budovy bylo silnější. „Vzájemně jsme se s panem Salomonem dohodli, že uvnitř budeme moci udělat, co budeme potřebovat pro účely filmu. Když pak po třech měsících viděl, jak prostory podniku vypadají, rozhodl se, že je ponechá v tomto stavu,“ líčí architekt. Právě díky tomu se na Jižní Město „vrátila“ typická sídlištní Severka.

»Hezčí je dycky Most!«

Každé velké město v 70. a 80. letech mělo svou Severku,“ vysvětluje architekt, který je původem z Liberce. „Ať už to byl Havířov, Ústí nad Labem, Most nebo Praha.“ Přitom Severka známá ze seriálu Most! má s tou pražskou společného více, než by se na první pohled zdálo. Nejenže u filmové výzdoby obou figuroval tentýž architekt, ale ta mostecká se dokonce stala předlohou pro tu v Praze na Jižním Městě. „Mostecká mi ale ve výsledku přijde hezčí, než ta pražská,“ usmívá se architekt.

Kulisa nebo lokál?

Leckoho by napadlo, jak se vlastně dá reálně fungovat ve filmových kulisách, které mají atmosféru aranžovat. Jan Novotný si s tím hlavu nelámal. Jak prostory pro Severku na Jižním Městě, tak i pro tu v Mostě navrhoval tak, že se dají použít i mimo film. „Hlavní bylo udělat to dobově správně ve prospěch filmování, ale s ohledem na to, aby divák nepoznal, že jde o kulisy nebo filmové atrapy,“ říká Novotný. Proto je výzdoba a zařízení interiéru prakticky autentická. Od nejrůznějších dekorací, obložení stěn nebo dobového nábytku. Žádné atrapy! Téměř.

Jan Novotný stojí za podobou mostecké i pražské Severky. Obě přitom vznikly coby filmařský projekt.
Jan Novotný stojí za podobou mostecké i pražské Severky. Obě přitom vznikly coby filmařský projekt.
Autor: Robert Klejch

V některých ohledech totiž nebylo zbytí. „Například sehnat umakart, kterým se za let socialismu obkládaly zdi, je dnes těžké. Museli jsme proto umakartové napodobit,“ zasvěcuje Novotný do tajů své práce. „Chce to cit pro detail. Umět scénu navrhnout tak, aby působila autenticky a ne přeplácaně. Musí to jít ruku v ruce.“ Jeho smysl pro detail se projevil v tom, že došlo i na aranžování nejrůznějších „zakouřenin“, aby lokál nesvítil novotou. „Přesto si myslím, že by se tu mělo více kouřit, aby i záclony chytily tu svou typicky zakouřenou šeď,“ usmívá se.

Drobné změny

Filmová Severka se přitom od té skutečné přece jen o něco málo odlišila, což návštěvníci nejlépe poznají po uvedení Národní třídy do kin. Dnes její zdi totiž zdobí moderní televize, před kterou mohou zájemci symbolicky sledovat oblíbený seriál Most! „Zároveň vzadu fungovala kuchyně s průhledem, kde bylo vidět, jak pracují kuchaři. Z té pan Salomon, který zároveň nedaleko provozuje restauraci Stodola House, nechal zřídit salonek ve stylu typického panelákového bytu,“ upozorňuje Novotný.

Severka navždycky!

Během své profesní kariéry pracoval Jan Novotný na mnoha úspěšných filmech. Byly to například Poupata, Kobry a Užovky nebo Prezident Blaník. Třikrát byl dokonce nominován za svou práci na Českého lva. Přesto se zdá, že divákům nejvíce utkví v paměti právě svou prací na seriálu Most!

„Úspěch seriálu mne těší. Nejspíš se strefil do vkusu cílové skupiny, která v tomto případě zahrnuje asi každého, “ usmívá se Novotný. Ten si zároveň velmi považuje toho, že zatímco jiné filmové rekvizity s koncem natáčení už nemívají využití, „jeho“ dvě Severky svůj filmový život přežily.
Fotogalerie
24 fotografií