Jak jste se k práci dispečera dopravního podniku dostal?
„Kde začít? Dříve jsem dělal u dopravní policie a řešil jsem nehody, často jsem se tak setkával i s dispečery dopravního podniku. Jednou jsem u zásahu potkal bývalého kolegu od policie, který v té době u podniku pracoval, a nabídl mi, jestli bych u DPP také nechtěl dělat. V tu chvíli jsem na to nereagoval, ale později jsem si na nabídku vzpomněl a ozval jsem se mu. Obecně mě to k dopravě vždy táhlo. Už před vojnou jsem dělal na Českých drahách, kde dříve pracoval i můj otec.“
V čem byla práce u dopravního podniku jiná?
„Ze začátku mě překvapilo, že člověk musí ze všeho nejdřív dělat řidiče tramvaje, než začne pracovat jako dispečer. Při této práci totiž řeší spoustu krizových situací a musí tramvajový provoz znát i z jiné strany, aby věděl, jak se zachovat například při technických závadách na trati a podobně.“
U podobných nehod zasahují dispečeři téměř každý den:
Jak na dispečery reagují lidé?
„Většinou pozitivně. Vnímají to tak, že se někdo snaží zařídit, aby se doprava opět co nejdříve rozjela, většinou jsou rádi a čekají. Hodně lidí si nás plete i s policií, protože máme podobné uniformy.“
Jaký nejtěžší zásah jste zažil?
„Obecně nejvíce řešíme technické závady na tramvajích. U nehod se potom musí počkat na policii a my se pak zabýváme hodně papírováním. Pro mě nejvíce nepříjemná nehoda byla, když na Barrandově tramvaj porazila dítě. Na to se těžko zapomíná. Také střetů s chodci je hodně. Nejvíce před Vánoci a na podzim, když prší a lidé přes deštníky nekoukají kolem sebe.“
A jak je to u střetů s automobily?
„K nehodám osobních automobilů a tramvají dochází také více na podzim, když prší nebo sněží. Celkově bylo s počasím dříve spojeno hodně zásahů, například zamrzaly výhybky, byly problémy s kolejemi i trolejemi. Určitě si vzpomínáte i na aféru před pár lety, kdy tramvaje vůbec nejezdily. Ale to se stalo akorát jednou za mou kariéru. Dnes už proto preventivně jezdí mazací tramvaje, zapíná se zahřívání, a když je špatná předpověď, tak vyjíždějí i další vozy.“
Jak se za posledních 15 let vaše práce změnila?
„Například se postupně všechno čím dál více eviduje a zapisuje, dříve to nebylo takové. Papírování bylo v mnohém jednodušší, o dost více toho po nás požadují například pojišťovny. S větším provozem přibylo i více nehod, také řidiči za volantem jsou mnohdy agresivnější, ale to je tou dobou.“