Dva vozy, které budou jezdit na Petřín, vyrobí ve Švýcarsku pro DPP za 137,7 milionu korun rakousko-švýcarská skupina Doppelmayr/Garaventa, která vzešla z dřívější soutěže, kterou podnik vypsal. „Výroba prvních dílů (vozů) začala někdy na začátku léta - jsou to třeba jednotlivé komponenty nebo vybavení pro stanice. Kompletace a výroba samotných skříní začne na začátku září letošního roku,“ řekl Šabík. Vozy by podle něj měly být následně dodány na jaře 2026. „Předpokládáme, že to bude pravděpodobně květen,“ uvedl.
Dělníci nyní pokládají základ trati lanovky na Petřín. Z celkové délky dráhy 490 metrů je zatím položeno asi 70 metrů základu trati. „V tomto úseku jsou hotové podkladní betony, takové schody, a další stěžejní konstrukce, které souvisí například s celou stabilizací svahu,“ popsal zástupce zhotovitele Tomáš Beržinský.
Nové vozy, které by měly na opravené koleje vyjet ve druhém čtvrtletí roku 2026, budou proti těm dosavadním více prosklené, čímž se zlepší výhled cestujících. Podle informací podniku budou 12,3 metru dlouhé a 2,45 metru široké a rozděleny na čtyři neprůchozí části. Míst k sezení v nich bude 19, kapacita pro stojící cestující bude až 100 osob. Součástí dodávky budou také nové řídící a kontrolní systémy. Podle dřívějších informací na sebe vozy při míjení na trati zablikají.
Historie lanovky
Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati. Nynější rekonstrukce trati je nutná zejména kvůli pohybu petřínského svahu.