Už v roce 2022 zvedli zástupci Prahy Sobě v čele s Adamem Scheinherrem, který tehdy šéfoval pražské dopravě, téma projektu okružní linky metra s pracovním názvem „O“. Její trasa by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Strahov, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Podle prvotního návrhu by měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic.
Cestující by díky ní nemuseli při každém přestupu z jedné linky na druhou nejprve zamířit do centra a cestování mezi sousedními městskými částmi by díky ní bylo rychlejší a snadnější. Když Adam Scheinherr v únoru roku 2022 návrh představil, zmiňoval i to, že by okružní linka metra usnadnila cestu do práce Středočechům a také novým obyvatelům Prahy, kteří se v budoucnosti nastěhují do nových, nebo plánovaných zástaveb.
Scheinherr tehdy inicioval vznik pracovní skupiny složené z politiků, odborníků na dopravu, urbanistů, sociologů a dalších expertů, která se plánováním okružní linky zabývala. Jejím úkolem bylo vytvořit podmínky pro vznik studie proveditelnosti tohoto projektu. Od té doby však veřejnost o žádných zásadních posunech v realizaci projektu okružní linky neslyšela. Což nyní bývalý náměstek pro dopravu kritizuje.
„Další ze série nevýsledků“
Svému nástupci připomíná, že záměr studie proveditelnosti měli radě hlavního města předložit už na konci června minulého roku: „Je to další ze série nevýsledků současné koalice ODS a Pirátů. Projekt Metra O, páté okružní trasy pražského metra, se za tři roky nikam neposunul. Náměstci Hřib s Hlaváčkem jsou už tři čtvrtě roku po termínu, který si sami dali,“ kritizuje Scheinherr.
Varuje také před tím, že s rostoucí zástavbou současných brownfieldů se do Prahy přistěhuje spousta nových obyvatel a současná kapacita MHD na to podle něj není připravená: „Praha potřebuje nové páteřní spojení MHD a současná koalice to vůbec neřeší. Praha není připravená na dalších skoro 300 tisíc nových obyvatel, o které se rozroste v následujících letech. Je projekt na desítky let, ale politici musí začít něco dělat pro budoucnost hlavního města,“ uvádí Adam Scheinherr ve svém vyjádření.
Současný náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib svému předchůdci vzkazuje, že: „může zůstat v klidu“. „Věřím, že bývalý náměstek pro dopravu nezapomněl, že než se něco opravdu začne stavět, je nejdříve potřeba se obrnit notnou dávkou trpělivosti a udělat práci, která není tolik vidět, protože jde o nudné papírování a úředničinu,“ reaguje Hřib.
Podle Hřiba se nyní město zabývá tím, kudy a v jakých parametrech má linka vést, prověřuje trh a předběžně komunikuje s potenciálními dodavateli, aby vzniknul co nejkvalitnější výsledek, který bude odpovídat zákonu o veřejných zakázkách. „Cílem totiž nejsou velkolepá prohlášení do médií, ale smysluplný rozvoj města,“ uvedl Zdeněk Hřib pro Blesk.
Záměr schválený radou se podle něj nemění, ve hře je podle něj navíc také varianta, že by trasu obsluhovala podpovrchová tramvaj. „Místo studie proveditelnosti je tak v první řadě cíleno na zmiňovanou urbanisticko-technickou studii, která vyhledá ideální trasu a technologii. Mimo metra bude totiž zvažována i obsluha podpovrchovou tramvají,“ říká Zdeněk Hřib.
Současný náměstek pro dopravu také dodává, že Praha pracuje také na přípravě tramvajového okruhu, který má rovněž podobným způsobem propojovat sousední městské části bez nutnosti jezdit přes centrum a zároveň bude hotový dříve, než se okružní trasa vůbec začne stavět.
Okružní linka metra není žádnou novinkou. V plánech výstavby metra se objevila už v 80. letech.