Míra Kolodziej v 90. letech otevřel svůj první klub v Kroměříži s názvem Discoclub Slady. A rozhodně netroškařil - diskotéka byla patrová, měla čtyři bary i velkou restauraci, o jejichž chod se Míra staral. Podle něj to tehdy s provozováním diskoték bylo tak trochu jako na Divokém západě. „Každý, i barmani, si chtěl vydělat velké prachy. Když člověk přišel do cizího města a otevřel si diskotéku, nahrnuli se mu tam ti největší gauneři a chtěli dělat ochranku a za barem,“ popsal Kolodziej moderátorům DJ Uwovi a Danovi Šestákovi. „Ale to nebyla ochranka, jako že dělá security, ale že ty platíš výpalné a oni nad tebou drží ochrannou ruku, že se ti nic nestane. Jenže pak přijdou za týden jiní, kteří chtějí od tebe víc, a takhle to šlo furt,“ doplnil DJ Uwa. 

Kolodziej promluvil také o tom, jaké problémy s barmany musel tehdy řešit. „Vedli jsme to s přítelkyní, která byla do půlnoci na diskotéce, aby hlídala barmany. Šla spát a já jsem vstával o půlnoci a dojel jsem to do rána, a i přes to všechno, že jsme to hlídali, tak dopoledne jsem zkontroloval třeba becherovku a ta byla procentuálně na úrovni bílého vína. Všichni chtěli peníze a barmani se snažili fixlovat. V kuchyni se ubíralo na mase ve velkém, když byl někdo opilý, tak se zkasíroval dvakrát, a alkoholy se musely povyměňovat, protože se třeba stalo, že rum, který má běžně 40 procent, vyšel v alkohol testeru na 18, takže to byla rumová pralinka. Jako provozovatelé jsme se docela namakali, nedovolili jsme si ani vyjet na večeři, abychom to tam nechali,“ dodal. 

Diskotéky jako výkladní skříň

Liší se nějak sorta lidí, kteří navštěvovali diskotéky dřív, od těch, kteří na ně chodí dnes? „Dneska je Facebook, dneska je Instagram a lidi se ukazují na těch sociálních sítích. Dřív byla takovou výkladní skříní diskotéka - člověk se hezky oblékl a šel se tam ukázat. Když přijel z Německa frajer v křiváku, byla první cesta na diskotéku, kde ho viděli kámošky a kámoši, kde na to mohl sbalit nějakou ženskou,“ vzpomínal Kolodziej. 

S moderátory hovořil také o tom, jaké tehdy frčely drinky. „V devadesátkách začaly koktejly. Vím, že byl populární alkohol bols, zlatý bols, modrý bols. To byly takové sladké věci. V tom bolsu lítaly zlaté třpytky a to byla zase ta výkladní skříň hosta. A taky samozřejmě becherovka, tonik a tak dále. Navíc tonic svítil pod UV zářením, takže byl neskutečně populární. Taky začínaly náznaky barmanské show, učili jsme se z filmu zvenku. Byla to prostě jízda,“ nechal se slyšet Míra.

Kromě provozování diskoték se také živil zastupováním umělců nebo striptérek, jejichž program diskotékám nabízel. „To byla vděčná a výdělečná činnost,“ smál se Kolodziej. „Měl jsem jednu striptérku, se kterou jsem jezdil po diskotékách. Bylo dobré, že ona měla vystoupení v jedné písničce, vesměs to byla Madonna, než se připravil a vystoupila, trvalo to dohromady 15-20 minut. Začátkem devadesátek to stálo 1000 až 1500, ale velmi rychle se to přešouplo na 3500 za vystoupení,“ uvedl s tím, že šlo o lukrativní kšeft - měsíčně se takhle totiž dalo objet i 45 diskoték. 

Jak striptýzové vystoupení vypadalo? „Dívka si tam nechala přinést židličku, tančila a židličkou si pomáhala. Ty odvážnější si vzaly někoho z hostů. Byla tam ochranka klubu, aby někdo nedostal větší apetit, než je zdrávo. Potom začaly holky vystupovat s hadem. Musel být podchlazený, aby někomu neublížil,“ dodal.

Natáčení Esa

Láďa Čapek, někdejší vekslák, zase povyprávěl o tom, jak v Praze otevřel diskotéku Queen, který byl podle něj „nejdražším sklepem v Praze“ - jeho a další parťáky tehdy vyšel na zhruba 12 milionů. Provozoval ale také klub Borsalino, kde se svého času natáčel populární pořad Eso. „Tam byla na parketě ta populární kašna. Když se sešly celebrity, i světové, tak se vyčistila, vydezinfikovala, pak se to propláchlo, dal se tam led a nalilo se tam tolik skotské nebo šampaňského, kolik se tam vešlo, a nonstop se tam přilévalo a lidi si chodili plnit pohárky přímo z kašny,“ vzpomínal Čapek. 

Moderátorku Terezu Pergnerovou kvůli jejím problémům tehdy vyměnili za Leoše Mareše. „Říkali jsme mu Kožich, nosil tehdy kožichy. Nebyl špatný, ale lidi chtěli Terezu. Po těch recenzích ji tam pak museli vrátit,“ řekl Čapek.

Míra Kolodziej zastupoval také známé umělce, třeba Lukáše Vaculíka se Sagvanem Tofim. Jaké to bylo, když se svým programem přijeli na diskotéku? A jak to v klubech chodilo s drogami? Poslechněte si celý díl! Všechny díly podcastu 90ky najdete ve svých podcastových aplikacích nebo na webu Blesk.cz i s videem.

Registrujte se na webu Blesk.cz a získejte přístup ke všem rozhovorům podcastu 90ky!

Fotogalerie
29 fotografií