Cílem této spolupráce je podpořit poctivě platící řidiče, kteří často nemají možnost najít volné parkovací místo kvůli těm, kteří za parkování neplatí a porušují tím předpisy. Po jednání s primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS) se zástupci Městské policie a Správy služeb hl. m. Prahy a radní městských částí dohodli na několika opatřeních, která mají vést jak ke zvýšení respektu k pravidlům parkování, tak k efektivnějšímu vymáhání dopravních přestupků při stání mimo vyhrazená místa, jako například na přechodech pro chodce, invalidních stáních, místech pro dobíjení elektromobilů, chodnících či v zeleni.

Poctivě platící řidiči získají větší šanci, že snadněji zaparkují. To je hlavním cílem naší iniciativy, kterou chceme zvýšit dodržování pravidel parkování v Praze. Věřím, že častější kontroly a odtahy nelegálně parkujících aut zlepší situaci pro všechny, kteří za parkování řádně platí,“ uvádí k podpisu memoranda radní pro dopravu Prahy 2 Tomáš Havel (TOP 09).

Nová parkoviště pro odstavené vozy

Radnice memorandem také apelují na náměstka primátora Zdeňka Hřiba a radního Adama Zábranského (oba Piráti), aby vyhledali nové plochy pro zřízení parkovišť k zajištění odstavení odtažených vozidel a jejich střežení. Navrhují, aby tyto plochy hledali i mimo území hlavního města, čímž se podle nich umožní zvýšení četností odtahů špatně zaparkovaných aut.

„Spolupráce s městskými částmi, a nejen s nimi v oblasti dopravy je klíčová, a proto jsem inicioval vznik této poradní či chcete-li pracovní skupiny. Věřím, že pomůže k řešení situace s parkováním a budu tuto aktivitu plně podporovat. Bylo by na místě, kdyby náměstek odpovědný za dopravu splnil to, co slíbil a zapojil se do aktivního zprovoznění odtahových parkovišť, jejichž dosavadní kapacita Praze nestačí,“ uvedl k podpisu memoranda primátor Svoboda.

Od letošního září rovněž vstoupil v platnost aktualizovaný ceník odtahů, který se předtím 11 let neměnil. Cena zpětného odtahu se zdvojnásobila z 1900 korun na 3800. Přibližně o dvojnásobek se zvedly i ceny za parkování na odtažných parkovištích. Takto nastavený ceník má podle radního hl. m. Prahy Zdeňka Kovaříka (ODS) zajistit, že cena odtahu pokryje jeho náklady. Praha do té doby odtahy v podstatě dotovala.

Přestupků přibývá

Pražští strážníci řešili letos v prvním pololetí více než 1,11 milionu přestupků, což je meziročně o 71 647 více. Řidiči nejčastěji porušovali pravidla stání v parkovacích zónách. Nejvíce přestupků bylo v souvislosti s porušením pravidla stání ve fialové, neboli smíšené, zóně, kde to bylo 306 234 případů, což je meziročně o 69 003 více.

Vzrostl také počet špatného stání v modrých, rezidentských zónách, a sice z loňských 170 457 na letošních 201 704 případů. Naopak oproti loňsku poklesl počet porušení zákazu zastavení a překročení nejvyšší povolené rychlosti.

28 let praxe

Zóny placeného stání se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují především v širším centru a ve vlastním režimu také v Praze 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně kolem půl miliardy korun.

Fotogalerie
10 fotografií