Povodňová situace v Praze si vyžádala celou řadu bezpečnostních opatření. Od čtvrtka jsou všechny složky IZS v pohotovosti, připravují se protipovodňové zábrany a povodňová komise hlavního města ukládá Pražanům řadu doporučení. Do pátku měly pražské náplavky také opustit lodě, které jsou zde dlouhodobě uvázané.
Několik lodí však na pražských nábřežích stále kotví, mezi nimi také Loď Pivovar, jejímž provozovatelem je radní první městské části Vojtěch Ryvola. Ryvola, který má v Praze 1 ve své gesci dopravu, pro Blesk uvedl, že se mu včasné zajištění odplavení vozidla nepodařilo z „objektivních“ důvodů: „Přes řádnou objednávku a potvrzení času přesunu bylo z důvodu plutí větví a stromů vše nakonec zrušeno,“ uvedl radní.
Loď Pivovar i přes výstrahy stále kotví na Dvořákově nábřeží. Provozovatel, který je radním Prahy 1, ji nestihl včas odklidit Blesk
V diskuzích na sociálních sítích radní později specifikoval, že majitel dvou remorkérů, které měly loď odtáhnout, kvůli stromům ve Vltavě odtah odřekl hodinu předem. „Ano, je mi velmi líto, že jsem nedodržel nařízení obecné povahy. V pátek ale snad nebyl nikdo, koho jsem nežádal o pomoc,“ dodal Ryvola.
Plavidlo je nyní nouzově uvázáno ve své stálé poloze. „Plavidlo zajišťuje profesionální kvalifikovaná posádka pod dohledem SPS, TCP, hasičů a městské policie, kteří koordinují postup s krizovým štábem,“ řekl Blesku dále Vojtěch Ryvola. Že je loď na Dvořákově nábřeží uvázána bezpečně, ujišťuje i ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová: „V tuto chvíli za stávajícího vodního stavu je plavidlo bezpečně vyvázáno,“ uvedla pro Blesk.
Hrozí mastná pokuta
Ředitelka plavební správy Blesku také sdělila, že s provozovatelem Lodi Pivovar od počátečních výstrah komunikuje: „SPS je po celou dobu, a to od prvních varovných zpráv, které byly vydány, v kontaktu s provozovatelem plavidla Pivovar, který byl ze strany úřadu nabádán k včasnému přemístění plavidla do ochranného přístavu. Po celou dobu, kdy je plavba v Praze omezena, je stav a vyvázání plavidla Pivovar ze strany SPS fyzicky kontrolováno.“
„Plavební správa nařídila v řízení na místě provozovateli plavidla, aby zajistil obsluhu plavidla nauticky způsobilou posádkou, což bylo 14. 9. 2024 splněno,“ sdělila Blesku Němcová. Přesto se ale podle ní pražský radní nevyhne přestupkovému řízení, přičemž mu hrozí pořádně mastná pokuta: „S provozovatelem plavidla Pivovar bude zahájeno přestupkové řízení, ve kterém lze uložit pokutu až do výše 500 000 korun,“ uvedla ředitelka SPS.