„Tunely jsou pravidelně modernizovány, zejména v nočních hodinách, abychom minimalizovali dopady na dopravu. Stárnoucí technologie vyžaduje pravidelnou výměnu. Mezi provedené opravy patří například výměna chlazení v tunelu Mrázovka, modernizace osvětlení a požárních systémů ve Strahovském tunelu či výměna frekvenčních měničů," uvedla Lišková.
Náklady na opravy se pohybují v řádu milionů korun. Konkrétní částka se každý rok mění. Častým důvodem oprav jsou třeba dopravní nehody. Silničáři následně musí opravit především poškozené vybavení jako nárazníky, ventilátory, závory nebo dopravní značky. Loni se v silničních tunelech stalo 25 nehod, při kterých řidiči poškodili zařízení tunelů a způsobili škody za zhruba 800.000 korun. „V roce 2024 evidujeme za prvních sedm měsíců 13 nehod s celkovou škodou 1,3 milionu korun bez DPH," uvedla mluvčí.
Kvůli zvyšujícím se nárokům na bezpečnost musí TSK pravidelně obnovovat technologické vybavení tunelů. V nočních uzávěrách tak loni například vyměnili osvětlení v tunelech, větrání a obnovili systém automatického zjišťování požáru ve Strahovském tunelu. Ve Zlíchovském tunelu opravili vozovku a vyměnili její povrch, což rovněž přispívá ke zvýšení bezpečnosti.TSK také vybrala ve veřejné soutěži provozovatele radiových stanic. „Pokrytí signálem zahrnuje vybrané úseky komunikací, a to Strahovský tunel, tunel Mrázovka a tunelový komplex Blanka," vyjmenovala Lišková. Zkušební provoz byl nastaven už v druhé polovině srpna 2023, aby TSK předešla možným technickým problémům.
Silničáři také vybrali projektanta kompletní rekonstrukce Strahovského tunelu. Oprava za zhruba šest miliard korun by měla být dokončena v roce 2033. Zahájení rekonstrukce je závislé na dokončení opravy Barrandovského mostu. Po plánované rekonstrukci by nemělo být nutné tunel opravovat v následujících 20 letech. Strahovský tunel byl otevřen v roce 1997.
Částka, kterou musí TSK vydat na opravy tunelů, se podle Liškové pohybuje v řádu stovek milionů korun. „Závisí to na aktuálních potřebách a rozsahu prací. Rozpočet zahrnuje investice, běžnou údržbu, energie a další činnosti. Proto je obtížné uvést jedno přesné číslo," sdělila. TSK letos na tunely vyčlenila 515 milionů korun. Dalších asi 30 milionů je určeno na pravidelné mytí stěn, čištění odvodnění a další údržbu.
Pražské silniční tunely
Tunel Délka v metrech
Vyšehradský 34
Letenský 426
Těšnovský 355
Strahovský 2042
Zlíchovský 206
Mrázovka 1300
Blanka 5500
Celkem 9863
Tunely pro pěší
Tunel Délka v metrech
Žižkovský 303
Starý Vítkovský tunel 270
Celkem 573
Zdroj: Technická správa komunikací